Smeyers na anticonceptie-rel: "Men verdraait mijn woorden"

Op 11 december 2018, over deze onderwerpen: OCMW

Het Laatste Nieuws/Denderstreek,

OCMW-voorzitster Sarah Smeyers (N-VA) zegt gekwetst te zijn dat men haar woorden verdraait in de anticonceptie-rel van afgelopen weekend.

Letterlijk zei Sarah Smeyers (N-VA) het zo op de regionale televisie: "We moeten taboes doorbreken, we moeten durven zeggen dat mensen tijdelijk anticonceptie moeten nemen en dat het OCMW dat zal terugbetalen."

Achteraf gaf ze toe dat de waarheid genuanceerder is en vandaag vindt ze dat haar woorden worden verdraaid. "Dat men mijn woorden verdraait tot 'gezinnen in armoede geen kinderen gunnen", of dat ik iedere OCMW-cliënt wil verplichten tot anticonceptie, dat raakt me en dat kwetst me. De kritiek die de maatregel krijgt, is een hardvochtige en gewoonweg verkeerde interpretatie van een positieve beleidskeuze. En die is: het OCMW kan anticonceptie terugbetalen, bovenop de basishulp die mensen van het OCMW krijgen", zegt ze.

Open Vld en CD&V lieten al weten nooit een bestuursakkoord te zullen ondertekenen waarin staat dat mensen met een leefloon verplicht anticonceptie moeten gebruiken.

Smeyers legt uit hoe de vork nu in de steel zit. "Een leefloon is een vast bedrag. Elk OCMW in België betaalt hetzelfde bedrag uit. Bijkomend heeft elk OCMW wel een individuele vrijheid om extra kosten te vergoeden aan haar cliënten", zegt ze. "Er zijn OCMW's die nooit extra financiële steun geven, er zijn er die veel extra centen geven. Wij in Aalst hebben bij het begin van de legislatuur in 2012 een afsprakenkader vastgelegd over extra kosten die vergoed kunnen worden. Maar bovenal: we bekijken de aanvragen voor extra steun individueel. Met andere woorden: we houden rekening met de leefomstandigheden van wie een tussenkomst aanvraagt."

"Waarom komt nu het onderwerp van anticonceptie naar voren? Omdat het een nieuwe 'post' is die het OCMW op zich kan nemen. Tot nog toe stond anticonceptie niét in dat afsprakenkader voor 'extra kosten'. Dat voegen we nu toe."

"Iedereen kan zich inbeelden dat koppels die al in financiële problemen verkeren best eerst hun leven wat op de rails krijgen voor ze aan gezinsuitbreiding denken. Dat zullen we voortaan met die mensen bespreken, eventueel het uitstellen van de kinderwens voorstellen, niét opleggen", zegt ze. (RLA)