Rubens wordt toeristische troef voor Aalst

Op 29 juni 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Toerisme

Karim Van Overmeire
Het altaarstuk van Rubens in de Sint-Martinuskerk zal uitgespeeld worden als toeristische troef. De Stad Aalst stapt in het project ‘Vlaamse Meesters in situ’ van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA). “We gaan het schilderij beter presenteren aan de bezoekers”, zegt gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA), die als raadgever Toerisme werkt voor Weyts.

De Stad Aalst heeft een overeenkomst afgesloten met Openbaar Kunstbezit Vlaanderen. Dankzij die overeenkomst kunnen we meedoen aan het project ‘Vlaamse Meesters in situ’, dat de werken van Vlaamse Meesters toont op hun oorspronkelijke locatie.

“We stappen nu in een professioneel netwerk dat onder andere beschikt over publiciteitsmogelijkheden die we nooit op eigen kracht kunnen verzamelen”, zegt schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA). “In onze Sint-Martinuskerk is een echte Rubens te bewonderen in zijn originele habitat. Die troef moeten we veel meer uitspelen”.

Gemeenteraadslid Caroline De Meerleer is ook raadgever Toerisme voor bevoegd minister Ben Weyts. Ze trekt zo beroepshalve mee aan de kar van het project rond de Vlaamse Meesters. “Ik ben trots dat mijn eigen stad Aalst nu weerhouden is voor dit bijzondere project”, zegt Caroline. “We gaan de beleving in de kerk verhogen en “De Heilige Rochus als voorspreker bij de Pestplaag” als topstuk promoten bij een breder publiek in binnen- en buitenland”.