Pupillensite moet visitekaartje van de stad worden

Op 10 december 2021, over deze onderwerpen: Erfgoed, Huisvesting en Patrimonium

Op de gemeenteraad van november kwam de Pupillensite ter sprake. Schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire schetste nog eens de plannen van het stadsbestuur: “We krijgen de kans om anderhalve hectare in het hart van de stad te ontwikkelen. Daarbij kiezen we voor kwaliteit. Utopia was al een eerste stap. Utopia is ook de standaard die toont waar we heen willen.”

In 2020 gaf de gemeenteraad opdracht aan het autonoom gemeentebedrijf AGSA om in samenwerking met een private partner het gebied te ontwikkelen. Karim Van Overmeire hoopt om tegen 2024 volledige duidelijkheid te kunnen bieden: “Ik wil heel graag tempo maken, want het is echt niet goed om die waardevolle gebouwen al te lang leeg te laten staan. Anderzijds is het een zeer complex dossier, waarbij nieuwe functies moeten gecombineerd worden met keuzes en regelgeving rond erfgoed, archeologie, groen, mobiliteit, beeldkwaliteit en duurzaamheid. Bovendien moet het geheel ook nog passen in het Financieel Meerjarenplan dat de gemeenteraad heeft goedgekeurd. Dat vraagt veel studiewerk. Het is een puzzel van duizend stukken, maar tegelijk natuurlijk ook een bijzonder boeiende opdracht.”

Het gebied is te groot om er enkel wonen, enkel kantoren, enkel horeca, enkel onderwijs,… in onder te brengen. Een site van die omvang vraagt een goede combinatie van functies. Daarbij zal het stadsbestuur de krijtlijnen trekken die kwaliteit moeten garanderen. Het stadsbestuur beslist ook welke publieke functies er op de site zullen komen of blijven. Via een wedstrijd zullen private partners dan voorstellen kunnen indienen die binnen het aangegeven kader passen.

“Het is een verstandige zaak geweest om de Pupillensite in 2013 aan te kopen. Als eigenaar van het gebied hebben we nu de sleutel van de ontwikkeling in handen. Daarmee kunnen we uitsluiten dat ons erfgoed plaats zou moeten maken voor woontorens, een winkelcentrum of zielloze appartementjes”, besluit Karim Van Overmeire. “De herontwikkeling van dit gebied tussen de Grote Markt en Utopia zal mee het imago van onze stad bepalen. De Aalstenaar mag kwaliteit verwachten. De site moet echt het visitekaartje van de stad worden.”