Politie en brandweer krijgen modelkazerne

Op 7 december 2018, over deze onderwerpen: gemeenteraadsverkiezingen 2018, Veiligheid, Verkiezingen 2018

De Standaard*,

De nieuwe bestuurscoalitie van Aalst, met N-VA (16 zetels), CD&V (6 zetels) en Open VLD (4 zetels) stelde haar bestuursakkoord met 271 punten voor. De meest ingrijpende maatregel van het mobiliteitsplan verdwijnt in de prullenmand: het eenrichtingsverkeer op de ring rond het centrum komt er niet. 'Daarmee zouden we een verkeersinfarct in onze straten veroorzaken', zegt Jean-Jacques De Gucht, schepen van Mobiliteit, Openbare Werken en Stadsvernieuwing. 'We willen wel naar een centrum gaan waar de fiets echt zijn plaats heeft met fors uitgebreide fiets- en schoolstraten.'

Verder staat nu vast dat de Grote Markt heraangelegd wordt en toegankelijker gemaakt voor minder mobiele weggebruikers. Het Esplanadeplein krijgt ondergronds een auto- en fietsenparking en wordt bovengronds groter. Er wordt ook ingezet op randparkings, met eventueel een elektrische bus naar het centrum. Op de Pupillensite komt een historisch museum.

Politie en brandweer krijgen een grote, gezamenlijke kazerne, 'een modelveiligheidskazerne voor Vlaanderen en België', volgens burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). Het politiekorps krijgt er deze bestuursperiode twintig agenten bij - op termijn moeten er 98 bijkomen.

Er komt ook een handhavingscel. 'Die moet zeer kort op de bal kunnen spelen in het geval van drugs of overlast', zegt D'Haese. 'Ze zullen een onmiddellijk controlebezoek kunnen brengen aan een moskee en zaken waar gedeald wordt sluiten.' (lds)

lds ■