Padden doodgereden aan Koningin Astridpark

Op 31 maart 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Leefmilieu

Verkeersbord: Graag traag, padden!
Aan het Koningin Astridpark in Aalst hebben buurtbewoners de voorbije dagen heel wat doodgereden padden en andere amfibieën aangetroffen. Daarom vraagt buurtbewoner en gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) aan alle bestuurders en buurtbewoners om extra oplettend te zijn vanaf valavond. "Later dan normaal ontwaken de padden uit hun winterslaap en trekken ze massaal naar de vijver om zich voor te planten. Deze natuurlijke drang zorgt ervoor dat ze een gevaarlijke trektocht dienen te ondernemen vanuit de gazons richting vijver. Hiervoor moeten ze de straat oversteken, waar het dikwijls slecht afloopt. De dieren springen de straat op, waar ze door het aanzuigeffect van een voorbijrijdende auto tegen de carrosserie of onderkant worden gesmakt", zegt De Meerleer. "Het is vrij uniek dat in een stedelijke omgeving zo'n verscheidenheid aan amfibieën terug te vinden is. Daarom moeten we deze dieren een handje helpen. Dit kan alleen indien bestuurders voldoende traag rijden en oplettend zijn. Maar we kunnen dat handje helpen ook letterlijk nemen door hen zelf over te zetten. Op één avond deze week heb ik ongeveer 20 kikkers en padden overgezet. Het loont dus echt de moeite", aldus De Meerleer. (RLA)