Oppositie scherp voor ruziënde meerderheid: “Dit gaat enkel nog over ego’s”

Op 27 november 2019

“Iemand moet een knieval doen, want deze situatie helpt de stad om zeep”, zegt Ann Van de Steen (LijstA) over de nakende onbestuurbaarheid door de ruzie tussen N-VA en CD&V. Ook Groen, SP.A en Vlaams Belang hameren op de dringende nood aan goed bestuur.

Nadat meerderheidspartij CD&V dinsdagavond niet opdaagde, verlieten ook oppositiepartijen Vlaams Belang, Groen, SP.A en LijstA dinsdagavond de gemeenteraad. De Aalsterse christendemocraten willen de meerjarenplanning pas goedkeuren als burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) “eerherstel” geeft aan schepen Ilse Uyttersprot (CD&V) en zij haar bevoegdheden terugkrijgt.

D’Haese lijkt dat niet van plan te zijn en ook bij de rest van N-VA en Open VLD zijn de wonden met Uyttersprot, die ze een “onbetrouwbare factor in de meerderheid” noemen, diep geslagen.

Verantwoordelijkheid

Iemand moet een knieval doen: hier is een verantwoordelijkheid tegenover de bevolking op te nemen”, stelt LijstA-fractieleidster en gewezen schepen Ann Van de Steen. “Ik geloof wel dat Uyttersprot het bloed van onder de nagels kan halen, ze is geen gemakkelijke en dat heb ik zelf twaalf jaar meegemaakt. Maar haar bevoegdheden afnemen, dat is een brug te ver. En anderzijds: volgens Katrien Beulens (de andere schepen voor CD&V, die wel aan tafel bleef met N-VA en Open VLD, nvdr.) is de uiteindelijke meerjarenbegroting wel een goed akkoord. Waarom dan niet aan tafel gaan en water bij de wijn doen? Dit gaat enkel nog over ego’s en helpt de stad om zeep.”

“Deze meerderheid is haar legitimiteit volledig kwijtgespeeld”, zegt SP.A-fractieleider Sam Van de Putte.

Triest schouwspel

“Een triest schouwspel voor alle Aalstenaars”, aldus Groen-fractieleider Lander Wantens. “CD&V had er moeten zijn als je de agendapunten bekijkt. In 2018 verkoos N-VA de CD&V boven Vlaams Belang. Wij hebben er geen nood aan om nu depanneur te zijn”, aldus VB-fractieleider Johan Van Nieuwenhove.

De oppositiepartijen kregen de boemerang van kritiek terug. “Begin deze maand vroegen ze een extra gemeenteraad om de crisis te bespreken”, aldus gemeenteraadsvoorzitter David Coppens (N-VA).

“De opportuniteit lag er en dan verlaat men de zaal. Daardoor was de gemeenteraad niet in getal. Ik stel vast.”

Nieuwe datum

Op maandag 9 december volgt een nieuwe gemeente- en OCMW-raad. “Met dezelfde agenda, waardoor geen quorum (de aanwezigheid van minstens 22 gemeenteraadsleden op 43, nvdr.) vereist is”, zegt nog Coppens. “De raad kan voor de tweede keer geagendeerde punten kan behandelen ongeacht het aantal aanwezige raadsleden.”

Het is niet duidelijk of CD&V hierop aanwezig zal zijn. Afdelingsvoorzitter Yves De Graeve was niet bereikbaar voor commentaar. LijstA, Groen en SP.A geven alvast aan wel te zullen komen, Vlaams Belang wacht de fractievergadering af.