Onbetaalde factiren in de stedelijke scholen

Op 28 juni 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

'Bij onbetaalde schoolfacturen dreigen scholen ermee het diploma van kinderen in te houden', kopte het Nieuwsblad van 21 juni.  Op de gemeenteraad van juni 2023 stelde gemeenteraadslid Pieter Cassiman daarom aan schepen van Onderwijs Karim Van Overmeire de vraag hoe de Stad omgaat met onbetaalde facturen binnen het stedelijk onderwijs en welke initiatieven de Stad neemt om die onbetaalde facturen maximaal te innen.

“Bij N-VA willen wij niet dat kinderen het slachtoffer worden wanneer ouders de schoolfacturen niet betalen. Het al dan niet betalen van facturen is de verantwoordelijkheid van de ouders, waarvan het kind niet de dupe mag worden.  Het inhouden van een diploma is dus absoluut niet aan de orde. Anderzijds is het ook niet de bedoeling dat ouders facturen niet betalen en dat de Stad daarop niet reageert”, zegt schepen van Onderwijs Karim Van Overmeire.

De financiële dienst die de facturen int, heeft een procedure uitgewerkt. Zo wordt een kosteloze herinnering gestuurd; pas na verdere niet-betaling volgen aanmaningen die extra kosten met zich meebrengen. Belangrijk is wel, en dat is anders dan in andere scholen, dat ook een maatschappelijk assistente proactief ouders contacteert bij betalingsproblemen. Zo kunnen afbetalingsplannen worden voorgesteld. Bij wanbetalers zullen uiteraard geen betalende diensten meer aangeboden worden, maar dat zijn echt de uitzonderingen, liet de schepen weten.

“Het is belangrijk te horen dat kinderen niet de dupe worden als ouders schoolfacturen niet betalen. Een diploma weigeren, dat is een brug te ver. Anderzijds is er wel het rechten-en-plichtenverhaal, waarbij ouders op hun verantwoordelijkheden moeten worden gewezen. Dit is waar onze partij voor staat en ik ben dan ook blij dat hierop wordt ingezet.” besluit Cassiman tevreden.