Nationaal CD&V-voorzitter moeit zich met coalitiegesprekken

Op 3 december 2018, over deze onderwerpen: gemeenteraadsverkiezingen 2018, Verkiezingen 2018

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Nationaal CD&V-voorzitter Wouter Beke heeft burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) gecontacteerd over de te vormen coalitie in Aalst. Op die manier probeert CD&V opnieuw deel uit te maken van de onderhandelingen.

D'Haese bevestigt dat Wouter Beke hem gecontacteerd heeft nadat hij CD&V van de onderhandelingstafel had geweerd. CD&V zou via Beke proberen opnieuw in de onderhandelingen te geraken. Of dat gelukt is en of N-VA en CD&V weer door één deur en aan één tafel kunnen, daar wilde de burgemeester zondag niks over kwijt. Wel zei hij dat hij “deze week hoopt te landen” en dat hij “alle mogelijkheden openhoudt”.

Ook CD&V dus, al zal dat na de recente gebeurtenissen mogelijk tegen zwaardere voorwaarden zijn. Na de verkiezingen steeg N-VA in Aalst van 15 naar 16 zetels. CD&V hield er 6 van de 8 over en LijstA, dat zes jaar geleden nog één partij vormde met SP.A en toen 7 zetels haalde, hield er 2 over.

D'Haese startte als formateur op 14 oktober verkennende gesprekken met CD&V en Open VLD (dat daalde van 7 naar 4 zetels), maar zeven weken later is er nog geen akkoord.

Boel ontploft

In de wandelgangen was te horen dat dit komt omdat “N-VA alles wil” en omdat CD&V en Open VLD eerst de rekeningen willen zien voor ze verder plannen goedkeuren. De boel ontplofte toen CD&V zich onthield van een stemming, waardoor de politiebegroting door een wisselmeerderheid met Vlaams Belang moest worden goedgekeurd. D'Haese gooide CD&V van de onderhandelingstafel en knoopte gesprekken aan met LijstA en SP.A. SP.A gaf niet veel later al aan niet in zo'n rechtse coalitie te willen stappen, CD&V communiceerde dat ze weer constructief wil onderhandelen. En daar wil Beke blijkbaar helpen. “Als voorzitter is Wouter Beke altijd beschikbaar voor zijn afdelingen als hij hen kan begeleiden in gesprekken met anderen”, zegt woordvoerder Steffen Van Roosbroeck. Christoph D'Haese kan ook met Open VLD en LijstA een meerderheid vormen, maar dan is die zeer nipt (22 zetels). Vlaams Belang wil dan weer een absolute meerderheid vormen met N-VA van 24 zetels.

Leen De Smedt ■