Meer dan 1 kilo drugs en grote smak geld teruggevonden bij razzia in café Retro

Op 28 juni 2018, over deze onderwerpen: Drugsbeleid, Politie, Veiligheid

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Bij een inval in café Retro in de Majoor Charles Claserstraat in Aalst trof de politie een grote som geld en ruim een kilo drugs aan. Burgemeester Christoph D'haese (N-VA) zegt het drugsprobleem te zullen blijven aanpakken tot de openbare orde is teruggekeerd in zijn stad.

Meer dan één kilo verdovende middelen en zo'n 13.000 euro. Dat is wat de lokale en federale politie volgens een anonieme bron aantroffen nadat ze eergisteren rond 12 uur met man en macht én met een drugshond café Retro in de Majoor Charles Claserstraat waren binnengevallen.

Nog geen honderd meter verder vond er ook een huiszoeking plaats in een appartement in het Van Geemstraatje. De straten in de buurt van het station waren daarom een tijd afgesloten voor doorgaand verkeer. Enkele auto's voor het café kregen een klem om het wiel.

Acht mensen, onder wie de uitbaatster van het café en enkele drugsdealers, werden geboeid buiten gebracht. Beide huiszoekingen kaderen in een gerechtelijk onderzoek rond drugs. Het is niet de eerste keer dat de politie binnenvalt in café Retro met gerichte controles op drugsgebruik en handel in verdovende middelen.

Volgens de buurtbewoners is er veel overlast. “Het gaat niet alleen om lawaai”, zegt een buurvrouw. “Ik ken ook iemand die een drugsspuit in de bus heeft teruggevonden.” In het Van Geemstraatje en de Geeraerdstraat, niet ver van het café, worden geregeld overschotten van middelen om drugs te gebruiken, aangetroffen.

Burgemeester Christoph D'Haese belooft forse maatregelen en wil de drugsproblematiek in zijn stad hard aanpakken. “We moeten de stationsbuurt opkuisen. Die problematiek van verdovende middelen hoort hier absoluut niet thuis. De drugsmaffia heeft hier een heel zware slag gekregen”, zegt hij.

Bereid café te sluiten

D'Haese wil het café sluiten, maar daarvoor moet hij beschikken over een bestuurlijk verslag van de procureur des Konings. “Als ik dat heb, kan ik een sluiting bevelen op basis van artikel negen van de drugswet. Dat is het wettelijk instrument dat ik krijg. Dat dient om de openbare orde, rust en veiligheid te garanderen in een straat en buurt die dat zeker verdient. Ik ben hier duidelijk in en heb dit in het verleden nog gedaan met de King's in Aalst, en ben zeker bereid dat opnieuw te doen”, aldus D'Haese.

De acht personen die aangehouden zijn, worden voorgeleid bij de onderzoeksrechter. De raadkamer beslist later om ze al dan niet in voorlopige hechtenis te houden.

Lendert Van Den Broeck ■