Meer blauw op straat (maar veel minder dan twee jaar geleden beloofd)

Op 10 december 2019, over deze onderwerpen: Politie, Veiligheid

In plaats van 130 extra politiemensen zal Aalst tegen 2025 slechts 52 nieuwe agenten rijk zijn. Er komt dus meer blauw op straat, maar veel minder dan gepland. “We zitten nog ver van wat beloofd werd”, zegt korpschef Jürgen Dhaene.

Het was in juni 2017 dat Aalst besloot om het politiekorps tegen 2025 uit te breiden van 273 naar 403 agenten. In 2018 werden er achttien extra krachten aangeworven, dit jaar zeventien. Het budget daarvoor, anderhalf miljoen euro meerprijs in de personeelsbegroting van de politie, kreeg maandag groen licht in de gemeenteraad.

Als de meerjarenbegroting in de volgende gemeenteraad op 17 december goedgekeurd wordt, kunnen er tussen 2020 en 2025 nog twintig extra politiemannen- en vrouwen bijkomen. Meer blauw op straat, dus. “We hebben een inhaalbeweging te doen”, zegt burgemeester Christoph D’Haese (N-VA). “We hebben lange tijd rond de 230 agenten gehad en dat moest echt wel omhoog. Handhaving, slachtofferbejegening, onthaal, ... daar zetten we extra op in.”

Door de besparingsoperatie zullen niet alle van de 130 extra agenten aangeworven kunnen worden tegen 2025, maar - met de nieuwkomers van 2018 en dit jaar bij - slechts 52. Dat is veertig procent van in wat voorzien was.

“Ik heb de vraag naar meer agenten aangekaart”, zegt korpschef Jürgen Dhaene. “We moeten het gelukkig niet met minder doen, wat bij andere stadsdiensten wel het geval is, maar we zitten nog ver van wat beloofd was. Op de verkeersdienst bijvoorbeeld halen we wel de minimumnormen, maar vergeleken met steden als Mechelen, hinken we serieus achterop. Daar hadden ze al honderd extra agenten in 2017. De bevolking zal in Aalst ook nog toenemen tegen 2025, waardoor we wellicht over zes jaar ook achter zitten op schema.”

Wijkpost rechteroever

Extra volk in de wijkpost rechteroever, zoals Johan Van Nieuwenhove (Vlaams Belang) tijdens de gemeenteraad vroeg, zit er voorlopig dan ook niet in. “Een agent extra aan de ontvangstbalie daar is er een minder op straat”, zegt de korpschef. “Dat zijn communicerende vaten.”

Uit de toelichting in de gemeenteraad bleek ook dat de wijkpost op rechteroever niet meer voldoet aan de geldende regelgeving en binnen de negen jaar aangepast moet worden om als buurtcommissariaat te mogen blijven functioneren. Volgens de burgemeester is die post strategisch gelegen, dus het ziet er naar uit dat die zal blijven. “Er zal wel bekeken worden welke wijkcommissariaten in de deelgemeenten blijven”, zegt D’Haese. “Hebben die wel nog nut? Daar kan over nagedacht worden.”