Inburgeren doe je door Nederlands te leren

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: Integratie & inburgering

Stad Aalst sloot een overeenkomst met LIGO, een centrum voor basiseducatie, voor het organiseren van vormingen ter bevordering van inburgering en oefenkansen Nederlands.

“Aalst is een Vlaamse stad en hier spreekt men Nederlands! Het Nederlands is een belangrijke hefboom voor anderstalige nieuwkomers om te kunnen deelnemen aan onze samenleving: op het werk, aan de schoolpoort, in de winkel, op straat … Net omdat ze in veel verschillende situaties Nederlands kunnen spreken, leren ze de taal beter en geraken ze sneller ingeburgerd.” zei gemeenteraadslid Pieter Cassiman tijdens de gemeenteraad van november.

“In de samenwerking met LIGO zet het team inburgering van de stad verschillende onthaaltrajecten op zoals ‘Ken je stad’. In verschillende sessie leggen we de nieuwkomers uit hoe onze stad werkt, welke normen en waarden we hanteren, hoe we omgaan met politie en gezag, hoe we afval sorteren... Naast de vele andere initiatieven zetten we met deze overeenkomst ook in op spelenderwijs en laagdrempelig Nederlands leren via trajecten als ‘Samen spelen’ en ‘Samen lezen’.” aldus schepen van Inburgering Van Overmeire.

Maar ook buiten de muren van de stadsgebouwen oefenen anderstaligen best zoveel mogelijk hun Nederlands. Dat kan bij handelaars die zich aansloten bij het project “Oefen hier je Nederlands”, waarbij men anderstaligen aanmoedigt Nederlands te spreken wanneer ze hun boodschappen doen, ook wanneer men de taal nog niet perfect spreekt. “Ook dat is kansen geven en draagt bij tot inburgering.” geeft Pieter nog mee.