Hoe meer defibrillatoren in Aalst, hoe meer levens in Aalst

Op 25 oktober 2015, over deze onderwerpen: Gezondheid

Gemeenteraadslid Ignace Verhaegen en burgemeester Christoph D’Haese vinden het belangrijk dat de defibrillatoren die aanwezig zijn in de stad in kaart worden gebracht. “Recent nog werd het nut van deze toestellen bewezen, al redden we er één mensenleven mee, het is de investering waard”, aldus Ignace.

Christoph D’Haese gaat nog verder en denkt federaal. “We moeten dat voor gans Vlaanderen in kaart brengen. Studies hebben uitgewezen dat het gebruik van een automatische externe defibrillator (AED) bij een hartstilstand binnen de 6 minuten heel effectief is en de overlevingskansen van de patiënt maar liefst twee tot drie keer verhoogt. Ik heb dan ook opdracht gegeven aan mijn dienst Noodplanning om vanuit de veiligheidscel een werkgroep op te richten, specifiek rond het thema ‘AED’.” Ignace stelt ook voor om te bekijken om via een groepsaankoop nog betere tarieven te krijgen. Ondertussen bewees de werkgroep al zijn nut. “Volgens de site van het Rode Kruis is er maar 1 AED op grondgebied Aalst namelijk het stadhuis, volgens de website van AED-pointer zijn er 13 en volgens de website van de FOD (= verplichte registratie) zijn er 15. Maar na opzoekingswerk van de werkgroep, zijn er 40 AEDs op ons grondgebied.”