Grote opkomst voor debat Sinardet - Rondas

Op 29 november 2015, over deze onderwerpen: Acties, Activiteiten & partij

Een toplocatie met zicht op Aalst, twee boeiende sprekers, een goede moderator én een toponderwerp. Meer ingrediënten waren niet nodig om een volle zaal zich te laten verdiepen in de staats(her)vorming naar aanleiding van het #Voorsprong Congres van Jong N-VA.

Het was de Aalsterse schepen Caroline Verdoodt (N-VA) die de N-VA-jongeren mocht verwelkomen in cultuurcentrum De Werf. De schepen wees op het belang van aandacht voor de Vlaamse zaak, ook op lokaal niveau. Dat N-VA in Aalst de drijvende factor is achter de Vlaamse accenten in het beleid is algemeen geweten.

DE HOUDGREEP VAN BRUSSEL

Na de opwarming begon het echte werk. Onder leiding van moderator Karl Drabbe gingen politicoloog Dave Sinardet en Jean-Pierre Rondas, lid van de Gravensteengroep en voormalig radiomaker, in debat. Het debat kon gevolgd worden via twitter.

Zo liet Sinardet zich ontvallen dat een verdere verdeling van bevoegdheden richting de gewesten sowieso de sociale zekerheid impliceert. "Dus ten nadele van de armste regio." zei hij. Rondas kon dan weer zijn opinie over Brussel niet achterwege laten. "De houdgreep van Brussel op het Belgisch bestel zorgt voor kapotte bevoegdheden, halve compromissen,...", aldus Rondas.

DE BELGICISTEN KOMEN TERUG

Aan het einde van het debat kwam Rondas met een waarschuwing voor Jong N-VA: "In 2019 komen de Belgicisten terug tevoorschijn zodra het communautaire ter sprake wordt gebracht door N-VA .".

Toch was er tijdens het debat ook ruimte voor eensgezindheid tussen de sprekers. "Parlementsleden hebben niets te zeggen. Er ligt te veel macht bij de partijvoorzitters.", was hun eensgezinde betoog.

ONAFHANKELIJKHEID IS WÉL EEN DOEL OP ZICH

Na het debat werden gedurende een ruim half uur vragen gesteld door de jongeren. Algemeen voorzitter Tomas Roggeman sloot af met klare taal: "Een onafhankelijke Vlaamse staat is voor ons wél een doel op zich en we moeten de moed hebben om dat eerlijk te poneren.'

Roggeman riep de leden nog op om hun mening te geven over het hoofdstuk 'Voorsprongmanifest' van het #Voorsprong Congres in maart 2016.

Tot slot genoten de leden nog van een hapje en een drankje, aangeboden door Jong N-VA Kanton Aalst.