Fietsbeleidsplan wil Aalstenaars overal verleiden en nergens verplichten

Op 27 juni 2018, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Mobiliteit

Het college van burgemeester en schepenen heeft het Aalsterse Fietsbeleidsplan goedgekeurd. Het is een plan geworden vóór de fiets en níet tegen de auto. Het is de bedoeling om de Aalstenaars op een positieve manier te overtuigen om vaker te kiezen voor de fiets. “Wij willen niemand verplichten of vermanen, maar wel verleiden”, zegt gemeenteraadslid David Coppens namens N-VA Groot-Aalst. “Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn”.

Vlamingen zijn fietsgek in het weekend, maar kiezen tijdens de werkweek nog te vaak voor de auto. N-VA wil mensen verleiden om vaker en voor meer verschillende soorten verplaatsingen te kiezen voor de fiets. Sommige steden voeren een anti-autobeleid, dat chauffeurs wil wegpesten. In Aalst wordt gekozen voor een positieve aanpak, waarbij mensen zelf hun vervoersmiddel kunnen kiezen. Er komen wel heel wat ingrepen die de Aalstenaars moeten verleiden om wat vaker op de fiets te springen. Alle plannen zijn nu verzameld in een Fietsbeleidsplan. 

Hoe wil het Aalsterse stadsbestuur meer mensen vaker op de fiets krijgen? Een greep uit de plannen:

  • De fietsinfrastructuur in Aalst wordt verbeterd en uitgebreid. ‘Missing links’ worden zo snel mogelijk weggewerkt. De fietspaden zullen ook beter aangeduid worden. De bedoeling is om fietsers een zo direct mogelijke verbinding te geven, zodat je op twee wielen nooit veel moet omrijden. De bestaande fietspaden worden beter onderhouden.
  • De gevaarlijkste punten worden weggewerkt. Er komt een prioriteitenlijst met de meest gevaarlijke punten voor fietsers. Bij grote (gewest)wegen moeten fietstunnels of  fietsbruggen komen. Op termijn moeten alle kruispunten fietsvriendelijk worden. Ook de verlichting wordt meer afgestemd op de fietsers.
  • Er komt een fietsdeelsysteem, die iedereen goedkoop zal kunnen gebruiken voor een korte verplaatsing. Er komen ook extra fietsenstallingen, ondersteuning voor e-bikes en vouwfietsen en Park & Bike-parkings. Zo kan je de fiets makkelijk combineren met een ander vervoersmiddel.
  • De politie zal harder optreden tegen de “vijanden van de fiets”. Zo wordt er extra ingezet op de bestrijding van fietsendiefstal. Er komt ook een nultolerantie voor parkeren op het fietspad.
  • Er komt een fietsconsulent bij de Stad Aalst, die al het fietsbeleid coördineert én het centrale aansprekingspunt is voor de fietsende Aalstenaar. Elk stadsontwikkelingsdossier krijgt ook een ‘fietstoets’, waarbij de fietsconsulent nagaat of er wel genoeg aandacht is voor de fietsers.

“N-VA Groot-Aalst wil dit Fietsbeleidsplan in de komende jaren uitrollen en uitvoeren. Deze maatregelen zullen fietsen in Aalst vlotter, veiliger, aangenamer en dus aantrekkelijker maken”, zegt gemeenteraadslid David Coppens. “We mikken in de eerste plaats op werknemers en scholieren die nu nog met de auto naar hun werk of school gaan. We zijn er echt van overtuigd dat deze positieve aanpak voor de fiets hele ruime steun heeft in Aalst”.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is