Eerste beweegbank staat in Herdersem

Op 7 juni 2024, over deze onderwerpen: Senioren

Mensen zeggen al snel dat ze geen tijd hebben om te bewegen. Wel, met de beweegbank zijn er geen excuses meer. De eerste staat sinds twee weken aan de Hardingsstraat in Herdersem. “Zo’n beweegbank verbetert de fysieke én mentale gezondheid van onze retrogeneratie. Door de vele oefeningen die je er kan op uitoefenen, zorgt ze ervoor dat je fit blijft en daar bovenop creëert ze een ontmoetingsplek voor jong en oud”, zegt retroschepen Caroline De Meerleer.

De beweegbank is een soort fitnessbank die eenvoudig te gebruiken is. De oefeningen die je kan doen, staan er zelfs op vermeld. Ze staat er voor iedereen, ongeacht de leeftijd, en is zeer toegankelijk want de oefeningen kunnen aangepast worden in functie van diverse fysieke mogelijkheden.

“In de eerste plaats willen we met deze beweegbank activiteit stimuleren bij onze retrogeneratie, de 55+plussers. En ze hoeven dat niet alleen te doen, want het mooie is dat dit samen kan met vrienden, kleinkinderen, buren of leden van hun vereniging”, zegt Caroline.

Binnen het retrobeleid vindt Caroline het ook belangrijk om ontmoetingsplekken te creëren die intergenerationeel is. “Als grootouder kan je hier een actief en gezellig moment met je kleinkind(eren) beleven. Terwijl de kids zich amuseren op de speeltuigen kunnen de grootouders een paar oefeningen doen op de beweegbank. Een plezier voor beiden.”

Herdersem kreeg de primeur, maar de komende weken zullen ook in alle andere deelgemeenten beweegbanken verschijnen. Die locaties zijn doordacht gekozen, na advies van de retroraad en de vertegenwoordigers van het deelgemeentenplatform. Ze bevinden zich steeds in de buurt van een speeltuin of andere recreatieve faciliteiten.