Een erfpacht voor de pastorijen van Baardegem en Meldert

Op 23 december 2022, over deze onderwerpen: Erfgoed, Huisvesting en Patrimonium

Na een lang traject is er licht aan het einde van de tunnel en is voor de pastorijen van Baardegem en Meldert een leidraad tot erfpacht uitgeschreven. Hierbij wordt naar gedreven kandidaten gezocht die de pastorijen kunnen omtoveren tot sfeervolle ontmoetingsplekken met een meerwaarde voor de plaatselijke gemeenschap.

“De gekozen kandidaat zal het gebouw mogen beheren en uitbouwen tot een nieuwe trekpleister in de deelgemeente”, zegt schepen Katrien Beulens. “De concrete invulling kan sterk variëren. Een B&B of gastenverblijf behoren tot de mogelijkheden, maar ook een ontmoetingscentrum of verenigingslokaal zijn opties. Zolang de pastorijen maar bijdragen tot een versterking van het lokale gemeenschapsleven. Hiermee zetten we de Faluintjesgemeenten extra in de kijker.”

Beide pastorijen zijn prachtige gebouwen met een historische waarde, maar bevinden zich echter niet in een perfecte staat. Grondige renovatiewerken zijn noodzakelijk en dienen op eigen kosten van de erfpachter te gebeuren. In ruil voor deze serieuze investeringen wordt een vrijstelling van canon voor de eerste tien jaar van de erfpacht gegeven.