Digitalisering van de dienstverlening

Op 27 september 2021, over deze onderwerpen: Bevolking, Burgerlijke Stand, Digitalisering

Naar aanleiding van de subsidieoproep 'Gemeente zonder gemeentehuis' die vanuit Vlaanderen werd gelanceerd, werd op de afgelopen gemeenteraad de vraag gesteld naar de digitalisering van de dienstverlening in het AC.

Vandaag kunnen aktes en attesten al van thuis aangevraagd worden. Een uitbreiding naar bijvoorbeeld de aanvraag van een adreswijziging en de aanvraag van pin- en puk-codes voor de EID’s komt er ook aan. “Digitalisering biedt heel wat extra mogelijkheden,” zegt Caroline, als schepen van Bevolking en Productontwikkeling en -beheer, “maar wij gaan in dat verhaal mee voor zover het de dienstverlening op een efficiënte en effectieve manier verbetert.”

Inwoners die minder digitaal onderlegd zijn, moeten nog steeds in het administratief centrum terechtkunnen en daar een minstens een even kwalitatieve dienstverlening aangeboden krijgen. “Digitalisering is geen doel op zich”, aldus Caroline. “We onderzoeken of we in kader van de Vlaamse oproep, met name  ‘innovatieve dienstverlening’,  ‘vernieuwende praktijken rond digitale participatie’ en ‘de werkplek van de toekomst’ een subsidiedossier kunnen indienen.”

“Niet onbelangrijk om te vermelden is dat we beperkt worden in het digitaal afleveren van heel wat producten omdat de federale regelgeving dit nog niet toelaat. Een wijziging op federaal vlak is dus essentieel om hierin als lokaal bestuur nog meer stappen vooruit te kunnen zetten,” besluit Caroline.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is