Digitaal evenementenloket moet feest organiseren stuk eenvoudiger maken

Op 7 februari 2019, over deze onderwerpen: Evenementen

Het Nieuwsblad

Van een buurtbarbecue tot een festival: dankzij het nieuw digitaal evenementenloket moet het veel gemakkelijker worden om feesten te organiseren in Aalst. “We zijn benieuwd”, zeggen de festivalorganisatoren, die vorig jaar de alarmbel luidden.

Alle Aalsterse evenementen die plaatsvinden op openbaar domein of op privéterreinen die toegankelijk zijn voor minstens tweehonderd personen kunnen worden aangemeld via het kraaknieuwe evenementenloket.

Vanaf januari 2020 is dat ook verplicht: wie dat niet doet, riskeert zelfs een GAS-boete. “Het is een heel gebruiksvriendelijke online tool, zeker in vergelijking met het omslachtige systeem van vroeger”, zegt Candice De Windt van de Odisee Hogeschool, die het systeem in primeur mocht uittesten.

Via het loket kan je een evenement aanmelden en tegelijk een geluidsafwijking, inname openbaar domein, goedkeuring voor het schenken van sterke drank of een andere vergunning aanvragen. Voor evenementen met minder dan vijfhonderd aanwezigen moet de organisator minstens zes weken vooraf aanmelden, voor grotere festiviteiten is er een doorlooptijd van minstens twaalf weken.

Gelijktijdig met het digitaal loket riep de stad ook een evenementencel in het leven die wordt voorgezeten door de burgemeester en bestaat uit de leden van de veiligheidscel, de noodplanningsambtenaar en de coördinator van het evenementenloket.

“Dit is een eerste realisatie vanuit mijn bevoegdheid Evenementen”, zegt burgemeester en huidig schepen van Evenementen Christoph D'Haese (N-VA). “Ik hoop dat dit model kan staan voor andere steden in Vlaanderen, want dit is iets wat ze nog nergens hebben. Evenementen moeten, in tegenstelling tot vroeger, ook door de bril van veiligheid worden bekeken.”

Het project werd al op de rails gezet door de vorige schepen van Evenementen Ilse Uyttersprot (CD&V) en de Aalsterse IT-dienst werkte er ruim twee jaar aan om het klaar te krijgen.

Vanuit de grote steden is er interesse. “We zijn al een tijdje aan het samenwerken met Aalst en hopen veel van hun codes te kunnen gebruiken om dit ook in Gent te realiseren”, zegt Hans Van den Brande van Digipolis, de IT-afdeling van de stad Gent.

Noodkreet

De festivalorganisatoren in Aalst kijken ernaar uit om de tool te gebruiken. In september vorig jaar sloegen ze collectief een noodkreet in de hoop een einde te maken aan de laattijdige vergunningen, het ontoereikend materiaalverhuur en het gebrek aan een feestzaal.

“We zijn benieuwd”, zegt Niels Govaert van vzw Rock 'n Load Concerts. “Het is wel jammer dat wij de tool niet mee mochten uittesten, terwijl ons dit wel mondeling beloofd werd. Hoe dan ook zijn we content dat zo'n loket er komt, want het was nodig en dringend. Verder hopen we dat Aalst net als andere steden een soort van veiligheidssubsidie in het leven roept, want voor veel vzw's en vrijwilligers zijn de hoge normen die worden opgelegd op het vlak van veiligheid en security financieel enorm zwaar om te dragen.