Dieren houden is geen kinderspel

Op 4 oktober 2023, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Katjen aloe, katjen achterien, katjen verlos, … De Kattestraat ligt er vol van en vele Aalstenaars weten wat het betekent. Maar weet jij alles over jouw kat en welke verplichtingen jij hebt als baasje? “Laten we het er op Werelddierendag eens over hebben, want dieren houden is geen kinderspel,” geeft schepen van Dierenwelzijn Caroline De Meerleer (N-VA) duidelijk als boodschap mee.

Aalst telt wel wat huiskatten. Volgens de meest recente cijfers van Dierenwelzijn Vlaanderen (juni 2023) zou het over 6.063 geregistreerde katten gaan. In vergelijking met grootsteden zoals Antwerpen (28.612), Gent (21.840) en Brugge (9.171) is dat veel minder, maar Aalst zit met dit aantal wel in dezelfde grootteorde als Mechelen (6.094) en Leuven (6.074). “Of dit het totaal aantal gedomesticeerde katten is, durf ik zwaar te betwijfelen“, zegt De Meerleer, “want chippen, registreren en steriliseren zijn wettelijke verplichtingen waaraan baasjes vaak hun voeten vegen”. Dat het chippen en registreren in CatID nochtans belangrijk is, ontdekken de eigenaars pas als hun kat vermist is. En dan is het te laat. “Door het uitlezen van een chipgegevens kunnen we baasje en beestje terug samen brengen. Zo niet blijft de kat ronddolen of helaas soms erger, en blijft de eigenaar in het ongewisse.”

Ook sterilisatie en castratie van katten is pure regelgeving en cruciaal om de zwerfkattenpopulatie onder controle te houden. “Wanneer we een melding van kittens krijgen, gaat de alarmbel af. Dat betekent dat die verplichte sterilisatie of castratie niet heeft plaatsgevonden. Zowel de lokale politie als de inspectiedienst van Dierenwelzijn Vlaanderen treden hier tegenop”, waarschuwt De Meerleer. “Op die manier waken we als lokaal bestuur over het welzijn van de dieren, maar beperken we ook het aantal toekomstige zwerfkatten.”

De stad levert nochtans ook financiële inspanningen. Ze ondersteunt via premiebons de sterilisatie of castratie van katten. In 2022 waren er 487 aanvragen voor een premiebon, waarvan 309 bonnen ook effectief werden gebruikt. 49 aanvragen werden ingediend voor twee premiebonnen, waardoor twee katten tegelijk effectief ook zijn behandeld. Dit jaar heeft de stad tot op vandaag reeds 337 aanvragen voor een bon ontvangen, waarvan 56 direct voor twee katten.

Tot slot wil De Meerleer er op wijzen dat het verhandelen of gratis weggeven van dieren via sociale media en zoekertjessites verboden is. “Je ziet vaak (gedeelde) berichten op sociale media of zoekertjes op websites over kittens. Maar ik wil aan alle Aalstenaars toch meegeven dat dit niet mag. Check zeker de website www.huisdierinfo.be waarop alle info over wat mag en niet mag, vermeld staat.”

Als dierenschepen wil De Meerleer de baasjes de nodige spelregels aanleren, want de verantwoordelijkheid voor een dier is geen kinderspel. Dus wat hebben we geleerd op deze Werelddierendag?

1) Laat je kat chippen en registreren in CatID, al is het voor je eigen gemoedsrust;

2) Laat je kat steriliseren of castreren voor het welzijn van je kat;

3) Post of deel geen berichten over dieren, gratis of te koop, want een dier is geen product.