D'Haese (N-VA) sluit akkoord met CD&V en Open VLD

Op 6 december 2018, over deze onderwerpen: gemeenteraadsverkiezingen 2018, Verkiezingen 2018

D'Haese (N-VA) sluit akkoord met CD&V en Open VLD

De Standaard*,

In Aalst heeft burgemeester Christoph D'Haese een akkoord gesloten met CD&V en Open VLD. De N-VA'er volgt zichzelf op als burgemeester in een meerderheid die 26 van de 43 zetels vertegenwoordigt in de Aalsterse gemeenteraad.

D'Haese spreekt van een 'veilige, rechtse coalitie, zonder haar sociaal gelaat te verliezen'. De N-VA krijgt naast de sjerp nog vijf schepen­mandaten, CD&V twee en Open VLD één.

De N-VA won de verkiezingen in Aalst, maar de onderhandelingen met CD&V en Open VLD verliepen moeilijk. 'Sommigen moesten eventjes wennen aan de afgetekende verkiezingsoverwinning van de N-VA', zegt D'Haese, die het bestuursakkoord vandaag toelicht. (belga)

N-VA, CD&V en Open VLD gaan Aalst besturen

De Tijd,

In Aalst heeft burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) zeven weken na de lokale verkiezingen een bestuursakkoord gesloten met CD&V en Open VLD. De N-VA'er volgt zichzelf op als burgemeester. De N-VA krijgt zes schepenzetels, CD&V twee en Open VLD van lijsttrekker Jean-Jacques De Gucht één. 'Sommigen moesten eventjes wennen aan de afgetekende verkiezingsoverwinning van de N-VA', zegt D'Haese. De onderhandelingen liepen eerder op de klippen, waarop D'Haese met de sp.a en LijstA ging spreken, maar de N-VA keerde al snel terug naar CD&V en Open VLD. 'De zure oprispingen werden niet geapprecieerd', zegt D'Haese. 'Maar inmiddels liggen ze achter ons.'

BELGA ■

N-VA, Open Vld en CD&V zullen stad besturen

Het Laatste Nieuws/Denderstreek,

Er is een akkoord tussen N-VA, CD&V en Open Vld om samen Aalst de komende zes jaar te besturen. Christoph D'Haese (N-VA) pokerde de voorbije dagen, maar haalt wel vijf schepenzetels binnen. CD&V krijgt twee schepenen, Open Vld één. "Het wordt een rechts beleid, met extra klemtonen op veiligheid en identiteit", zegt de burgemeester

Het was Stratego voor gevorderden, het politiek spel in Aalst de voorbije dagen. Na heisa op de gemeenteraad vorige week werd CD&V - dat aanstuurde op drie schepenzetels in plaats van twee - van de onderhandelingstafel verbannen. D'Haese contacteerde sp.a en Lijst A. Die eerste partij liet snel weten dat onderhandelen geen zin had. Lijst A wilde zich wel constructief opstellen, maar het bleef bij een aftastend gesprek.

Te nemen of te laten

Ondertussen deed de lokale CD&V-fractie een knieval: de forse kritiek van gemeenteraadslid Bart Van Lysebeth vorige gemeenteraad, het zou tot het verleden behoren. Ondertussen werd nationaal voorzitter Wouter Beke ingeschakeld om D'Haese te overtuigen CD&V weer aan de onderhandelingstafel toe te laten. Volgens een bron waren er sinds de gemeenteraad van vorige week geen gesprekken meer tussen de lokale CD&V en N-VA, tot vandaag (gisteren, nvdr.). "De onderhandelaars van CD&V kregen een finaal document te zien, te nemen of te laten. Anders zou Lijst A er weer worden bijgehaald", klinkt het.

Op de knieën

CD&V ging op de knieën en legde zich neer bij de twee schepenzetels. De handtekeningen werden gezet en tegen de late namiddag kregen de gemeenteraadsfracties van de partijen de uitnodiging om 's avonds te vergaderen. Zowel bij CD&V, Open Vld en N-VA zijn er vergaderingen waarbij het bestuursakkoord onder de loep wordt genomen.

Bij Lijst A vernemen ze via de pers dat er een akkoord is. "We blikken terug op twaalf mooie jaren, waarin we alles hebben gegeven voor onze stad en onze dorpen. We hebben er alle vertrouwen in dat het nieuwe bestuur de plannen voor Aalst verder zal uitrollen en zullen er met een waakzaam oog vanuit de oppositie op toezien dat dit beleid nauwgezet wordt voortgezet", aldus Ann Van De Steen (Lijst A).

Veiligheid en identiteit

Ondertussen communiceerde Christoph D'Haese dat er een akkoord is. "'t is gebeurd... De nieuwe bestuursmeerderheid voor Aalst is een feit. Met trots mag ik de nieuwe coalitie aankondigen, bestaande uit N-VA, CD&V en Open Vld - met 26 zetels op 43 een duidelijke en werkbare meerderheid", aldus D'Haese. "Ik kan alvast verklappen dat het inhoudelijke bestuursakkoord, dat morgen uitgebreid wordt toegelicht door de coalitiepartners, bijzonder ambitieus is. We leggen, zoals de Aalstenaar heeft aangegeven, extra klemtonen inzake veiligheid en identiteit."

De negen namen van het volgende schepencollege zullen zonder tegenbericht de volgende zijn: Christoph D'Haese (N-VA, burgemeester), Sarah Smeyers (N-VA), Karim Van Overmeire (N-VA), Mia De Brouwer (N-VA), Matthias De Ridder (N-VA), Caroline Verdoodt (N-VA), Ilse Uyttersprot (CD&V), Katrien Beulens (CD&V) en Jean-Jacques De Gucht (Open Vld).

RUTGER LIEVENS ■

Er is witte rook in Aalst: N-VA vormt nieuw stadsbestuur met CD&V en Open VLD

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Ruim zeven weken na de verkiezingen heeft Aalst een nieuwe coalitie: N-VA, CD&V en Open VLD vormen een meerderheid met 26 op 43 zetels. Open VLD neemt het gros van de bevoegdheden over van LijstA, dat naar de oppositiebanken verhuist.

271 punten in 25 thema's over 55 bladzijden. Om tot dat lijvige bestuursakkoord te komen, moesten N-VA, CD&V en Open VLD heel wat watertjes doorzwemmen: liefst zeven weken deden de onderhandelaars erover. Tussen N-VA en CD&V zat het vorige week nog goed scheef maar nu geven de drie partijen aan dat ze de komende zes jaar Aalst op een positieve manier willen besturen. “We hadden die tijd nodig om te kunnen landen met een heel sterk akkoord dat inzet op onder meer veiligheid en een ondernemingsvriendelijk klimaat, zonder daarbij het sociale uit het oog te verliezen”, zegt formateur, huidig en toekomstig burgemeester Christoph D'Haese (N-VA).

Zijn partij houdt alle bevoegdheden die ze de voorbije legislatuur had, met onder meer Financiën, Drugsbeleid, Inburgering en Sociale Zaken. N-VA krijgt daarbovenop ook Evenementen, wat voordien aan schepen Ilse Uyttersprot (CD&V) toebehoorde.

Energie naar CD&V

Ook CD&V mag de meeste bevoegdheden houden, waaronder Sport, Cultuur, Jeugd en Economie. Ook Energie, vroeger van schepen Ann Van de Steen (LijstA), die naar de oppositiebanken verhuist, behoort nu tot de CD&V-portefeuille.

Alle andere mandaten van LijstA verhuizen naar Open VLD: Openbare Werken, Personeel, Stadsvernieuwing en de hete aardappel Mobiliteit.

Gisteravond zetten de partijen al de nodige handtekeningen onder het bestuursakkoord en de akte die D'Haese voordraagt als nieuwe burgemeester. Vandaag zullen ze toelichting geven over de inhoud van dat 55 pagina's tellend bestuursakkoord: waar ze voor staan, wat ze willen verwezenlijken en eventueel zullen terugschroeven. Morgen volgt de officiële bekendmaking van de schepenen.

Vijf schepenen voor N-VA

Bij N-VA zal alles grotendeels hetzelfde blijven voor D'Haese, Sarah Smeyers, Caroline Verdoodt, Karim Van Overmeire en Mia De Brouwer. Aangezien Matthias De Ridder voor N-VA als vijfde verkozene het schepencollege vervoegt, zal hij wellicht de nieuwe post Evenementen toebedeeld krijgen. N-VA heeft ook een absolute meerderheid in het schepencollege.

CD&V verloor twee zetels en één schepenpost, waardoor alleen Ilse Uyttersprot en Katrien Beulens schepen blijven. Iwein De Koninck (CD&V) wordt gemeenteraadslid. Bij Open VLD zal normaal onderhandelaar en lijsttrekker Jean-Jacques De Gucht de volledige zware portefeuille op zich nemen. De liberalen zaten daarover gisteravond samen, CD&V en N-VA hebben allebei vanavond partijbestuur, waar de mandaten verdeeld worden.

Leen De Smedt ■

Christoph D’Haese heeft de knoop doorgehakt…

Persregio Dender

De kogel is door de kerk, Aalsters burgemeester Christoph D’Haese stelde vandaag woensdag 5 december zijn bestuur voor de komende zes jaar voor. Of de goedheilige man hier iets mee te maken heeft valt te betwijfelen, al hadden wij het in een eerder verschenen reportage al eens vernoemd tijdens een reportage van de intrede van de Sint. De nieuwe bestuursmeerderheid voor Aalst is een feit! “Met trots mag ik de nieuwe coalitie aankondigen, bestaande uit N-VA, CD&V en Open VLD – met 26 zetels op 43 een duidelijke en werkbare meerderheid”, zegt D’Haese.

De afgelopen weken is er zeer inhoudelijk gedebatteerd over de uitdagingen die ons wachten. Sommigen moesten eventjes wennen aan de afgetekende verkiezingsoverwinning van N-VA; de zure oprispingen werden niet geapprecieerd maar hebben we inmiddels achter ons gelaten. Voor ruzie en gekrakeel is geen plaats in de meest charmante stad van Vlaanderen. De positieve metamorfose die Aalst de afgelopen bestuursperiode heeft ondergaan, willen wij met veel enthousiasme verderzetten. Aalst heeft een gigantisch potentieel, en dat willen en zullen we zeer graag benutten.

De namen van de schepenen worden vrijdag bekend gemaakt; naast de burgemeester zal de N-VA als leidende formatie ook 5 schepenen leveren. Ik kan alvast verklappen dat het inhoudelijke bestuursakkoord, dat morgen uitgebreid wordt toegelicht door de coalitiepartners, bijzonder ambitieus is. We leggen, zoals de Aalstenaar heeft aangegeven, extra klemtonen inzake veiligheid en identiteit. Aalst ontwikkelt zich alleszins verder als broedplaats voor talent, creativiteit en ondernemerschap. Een aantal ambitieuze projecten en beleidsbeslissingen zitten in de pijplijn en worden prioritair gerealiseerd. Wordt zeker en vast vervolgd, van zodra er meer nieuws is over de postjes verdeling.