De publieke fietspomp keert terug

Op 20 februari 2016, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Mobiliteit

De stad Aalst installeert binnenkort enkele publieke fietspompen, de dienst Mobiliteit onderzoekt mogelijke locaties. Dat kwam gemeenteraadslid Caroline De Meerleer (N-VA) te weten. "Ik beschouw publieke fietspompen als een cruciaal element in het aanbieden van fietsvriendelijke infrastructuur", zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). "In het verleden werd reeds gebruik gemaakt van een openbare fietspomp aan CC De Werf. Deze bleek evenwel niet ideaal en bovendien gevoelig voor vandalisme. We hebben uit deze ervaring geleerd dat niet alleen het type fietspomp, maar ook de locatie belangrijk is. Onze voorkeur gaat uit naar mechanische pompen, aangezien die minder gevoelig zijn voor storingen. De nieuwe fietspomp zal in eerste instantie uitgetest worden op een twee à drietal nog verder te bepalen plaatsen. Bij positieve evaluatie kunnen we een verdere uitrol voorzien", aldus schepen Casaer.

Gemeenteraadslid De Meerleer is zeer verheugd de keuze voor publieke fietspompen. "Als we onze stad willen profileren als fietsvriendelijke stad, moeten we het fietsen aantrekkelijker en aangenamer maken. Niet alleen onze fietspaden dienen aangepakt, ook de nodige fietsvoorzieningen mogen niet vergeten worden. Een publieke fietspomp kan het comfort voor de fietser aanzienlijk verhogen", zegt ze. (RLA)