Christoph D’Haese als feestburgemeester

Op 27 februari 2019, over deze onderwerpen: Carnaval, Veiligheid

Deze Week

Carnaval is één groot volksfeest waar ook de Aalsterse politici graag aan deelnemen. Ook de burgervader van de ajuinenstad Christoph D’Haese (N-VA) tekent graag present op Oilsjt Carnaval. Elk jaar zien we Christophe D’Haese ook in een bijzonder kostuum.

De weken voorafgaand aan het feestgebeuren schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger en worden tal van risico-analyses opgemaakt om van de feestzone ook een veilig gebeuren te maken. Hierbij wordt geen detail uit het oog verloren. “We willen vooral naar buiten komen als een echte feeststad. Wie naar het carnaval komt, zal hier sowieso getuige van zijn. Er zijn 71groepen die van de 91ste stoet een kleurrijk spektakel zullen maken. Ook het feit dat we FC De Kampioenen kunnen verwelkomen op onze zondagsstoet, wordt zeker een meerwaarde voor het publiek”, aldus burgemeester D’Haese.

Kostuum

Elk jaar zien we Christophe D’Haese ook in een bijzonder kostuum. Een tipje van de sluier krijgen we niet echt. “Het kostuum blijft een geheim tot zondagmorgen. Ik probeer er wel steeds een verhaal in te steken, ook dit jaar zal dat zo zijn”, knipoogt hij. Voor Christoph D’Haese is het ook de eerste editie waarin hij de organisatie van carnaval op zich neemt, gezien hij ook het luik evenementen overnam van schepen Ilse Uyttersprot. “De fakkel overnemen is een groot woord. Evenementen en veiligheid zijn continu met elkaar verbonden. We zijn wel een stad van evenementen en feesten, maar de veiligheid staat steeds voorop.”

Veiligheid voorop tijdens carnaval

Deze Week

Eengigantisch volksfeest als Aalst Carnaval vereist de nodige veiligheidsmaatregelen. Daarom werd een uitgebreid nood- en interventieplan opgemaakt waarin alle hulpdiensten vertegenwoordigd zijn.

Tijdens de driedaagse is er permanent een crisiscel aanwezig om alles in goede banen te leiden en meteen in te spelen op noodsituaties. Elk jaar is er ook eenpreventiecampagne rond alcohol en jongeren.

Mascotte van de actie is net zoals voorgaande jaren Zjangsken, het carnavalsfiguurtje gecreëerd door Gilles Van Schuylenbergh. Dit jaar zal Zjangsken opnieuw actief zijn op zijn Facebookpagina.

Alle leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs ontvangen automatisch een Zjangsken-nominette. Maar ook Aalstenaars die in het toeristisch infokantoor (Hopmarkt 51) kunnen aantonen dat ze bevriend zijn met Zjangsken op Facebook, kunnen de nominette verkrijgen. De actie loopt tot 3 maart, of tot zolang de voorraad strekt.