Burgemeester verdedigt beslissing om Unesco-erkenning op te geven in gemeenteraad: “Het probleem zit niet in Aalst, maar bij Unesco zelf”

Op 10 december 2019

Het was een debat dat gevoerd moest worden maandagavond in de gemeenteraad: Aalst dat zelf besloot om van de Unescolijst te worden geschrapt, daar wilde de oppositie een woordje uitleg over van de burgemeester.

Lander Wantens (Groen) trapte de discussie op gang. Hij vroeg als eerste om een debat over de beslissing van de burgemeester om zelf van de Unescolijst te stappen. Wantens verwijt het stadsbestuur dat de discussie niet op een goede manier is gevoerd. “Omdat het debat niet genoeg achter de schermen is gevoerd, is er een grote polarisatie geweest.”

Wantens’ collega Andreas Verleysen kaartte vooral aan dat de gemeenteraad niet genoeg werd gehoord in deze beslissing. “Ik heb het gevoel als raadslid dat de beslissing boven ons hoofd is genomen, er was een gebrek aan transparantie.”

Ann Van de Steen (Lijst A) sloot zich daarbij aan. Al steunt zij, in tegenstelling tot Verleysen, wel de beslissing om zelf van de Unescolijst te stappen. “Het was een gevecht tussen David en Goliath en we hebben van Unesco niet genoeg de kans gekregen om echt uit te leggen wat carnaval is.”

Michel Van Bempt (onafhankelijke) was tien jaar geleden de enige die tegen de erkenning was en is nu tevreden met de beslissing. “We hadden nooit op die lijst mogen komen. Ik had voor wat er nu gebeurt al lang geleden gewaarschuwd.”

Sam Van De Putte (SP.A) pleitte dan weer voor verbinding. “We moeten toekomstgericht aandacht schenken aan de thematiek en positieve campagnes uitwerken rond satire, zonder daarbij mensen te kwetsen.”

Applaus

Vera Van Der Borght (Open VLD) benadrukte dan weer dat het een strijd is die je niet kan winnen. “Het kan niet zijn dat onze carnaval voorwerp uit moet maken van een goedkeurings- of afkeuringsproces en dat we op het matje geroepen worden om carnaval te verdedigen bij een internationale instantie. Als we de erkenning nu niet verliezen, dan volgt er ongetwijfeld volgend jaar of binnen een paar jaar wel opnieuw een rel of discussie. Een carnavalist weet waar de scheidingslijn ligt tussen het spotten en het bewust kwetsen.” Woorden die op applaus onthaald werden.

“Het probleem zit niet in Aalst, maar bij Unesco zelf. Er is een gebrek geweest aan diplomatie, we hebben niet de kans gekregen om ons te verdedigen”, opende burgemeester Christoph D’Haese (N-VA). “Unesco erkende Aalst carnaval voor zijn collectieve lach en licht subversieve atmosfeer. Het is nu net omwille van dat kenmerk dat ze ons de erkenning wilden ontnemen.”

D’Haese kwam ook nog eens terug op zijn standpunt over de koppen van De Vismooil’n. “Als je iemand wil beledigen, moeten er twee dingen zijn. Een materieel feit, zoals een pop. Maar ook een intentie, en die is cruciaal.” De carnavalsgroep werkte dit jaar rond het thema Wij nemen een sabbatjaar. D’Haese blijft de groep dan ook verdedigen. “Als mensen iets onschuldigs doen in de context van carnaval, dan moeten we ze niet laten veroordelen door een internationale gemeenschap”, besluit de burgemeester.