Burgemeester luistert naar de burgers

Op 29 april 2019, over deze onderwerpen: Carnaval, gemeenteraadsverkiezingen 2018

Christoph D'Haese
Burgervader Christoph D’Haese (N-VA) heeft altijd een luisterend oor voor zijn burgers. In sommige steden blijft burgerparticipatie beperkt tot een vragenuurtje voor elke gemeenteraad, maar de mondige Aalstenaars krijgen een stuk meer inspraak.

Hoe betrek je de burgers écht bij het beleid? Een maandelijks vragenuurtje is niet genoeg, vindt burgemeester Christoph D’Haese. “Je kan complexe dossiers niet afhandelen in 10 minuutjes”, zegt Christoph. “Ik wil vermijden dat burgers met een kluitje in het riet gestuurd worden. Daarom zorgen we in Aalst voor andere participatieve momenten.”

Het stadsbestuur organiseert heel regelmatig uitgebreide bewonersvergaderingen. Vorig jaar waren er maar liefst 32 zulke info- en inspraakmomenten, die telkens meerdere uren duren. “We nemen echt de tijd om te luisteren en met mensen te praten”, zegt Christoph. “Als je een paar uur neemt, kan je alle informatie op tafel leggen. Tijdens deze participatieve momenten laten we Aalstenaars ook kennis maken met de relevante contactpersonen, zodat ze later een direct aanspreekpunt hebben bij de Stad.”

De rol van de adviesraden wordt in de komende jaren versterkt. Er komt een duidelijk kader voor de werking van de adviesraden en momenteel wordt ook bekeken of ze een eigen budget kunnen krijgen. Specifiek voor carnaval komt er heel binnenkort een ‘Staten-Generaal Carnaval’, waar een brede groep van betrokken partijen zich zal kunnen buigen over de toekomst van het grootse Aalsterse volksfeest.