Blijven inzetten op veiligheid

Op 4 december 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

De  besprekingen  rond  de meerjarenbegroting zijn eindelijk  afgerond.  Wat  het luik 'politie' betreft, worden niet alle plannen gerealiseerd, maar er komt wel volk bij.

“We hebben een inhaalbeweging te doen”, zegt burgemeester Christoph D'Haese.  “We  hebben  lange tijd  rond  de  230  agenten  gehad  en  dat  aantal  moest  echt  wel  omhoog. Handhaving, slachtofferbejegening, onthaal ... daar zetten we extra op in. De  wijkwerking blijft in de deelgemeenten  en  wordt  versterkt,  maar  we bekijken of de antennes hiervoor de meest efficiënte tool zijn.

Er  komt  ook  een  ‘Cel  Bestuurlijke  Handhaving’.  “Deze  dient  om  diverse onveiligheidsfenomenen te bestrijden en te sanctioneren en verder wordt er een nieuw  strategisch veiligheid-   en   preventieplan   opgemaakt, onderhandeld  en  uitgevoerd.”  Het garanderen  van  een  veilige  publieke ruimte  gebeurt  daarnaast  ook  door  bestaande instrumenten  in  de  strijd tegen   onveiligheid   en   overlast   te   versterken,   zoals   een effectieve noodplanning en het aanwenden van GAS-boetes.