Begijnhof is beschermd uitzicht

Op 29 november 2017, over deze onderwerpen: Gebiedsgerichte Werking, Ruimtelijke ordening

Het Laatste Nieuws,

De stad wil het Aalsterse Begijnhof zo goed mogelijk behouden.

Aalst De stad Aalst wil met een stedenbouwkundige verordening het specifieke karakter van het Begijnhof vrijwaren. De verordening ligt voor op de gemeenteraad van Aalst.

“Deze unieke sociale woonwijk werd gebouwd tussen 1954-1959 door de Samenwerkende Maatschappij voor Goedkope Woningen, naar plannen van de architecten Antoon Blanckaert, Robert Moens de Horse en Etienne De Saedeleer”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA). “Door het opmaken van een stedenbouwkundige verordening voor het Begijnhof, streven we naar het behoud van het eenheidsbeeld en het homogene karakter van de site. Denk maar aan de typische bakstenen lijstgevels, de zwarte pannendaken of het witgeschilderde schrijnwerk. Het zou jammer zijn dat deze uniformiteit en eigenheid verloren gaat, doordat men zomaar willekeurig veranderingen of aanpassingswerken zou uitvoeren. Er wordt een duidelijk juridisch kader geschept voor aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen voor de woningen op het Begijnhof.”

De begijnhofmuur moet worden gerenoveerd. “Wat betreft de muren van het Begijnhof streven we naar een maximaal behoud, alsook een grondige renovatie”, zegt Verdoodt.

”We willen vanuit de stad de muur zeker behouden en in zijn oorspronkelijke staat herstellen. Dit werd zo ook bevestigd aan de buurtbewoners tijdens de infovergadering van 6 november. De muur is echter eigendom van verschillende partijen waardoor we in overleg zijn met deze verschillende eigenaars om te bekijken hoe we juridisch-technisch deze renovatie het best aanpakken.”