Aalst al twee jaar bezig met problematiek radicalisering

Op 14 december 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid

Burgemeester Christoph D’Haese wil strijden voor een veilig Vlaanderen en een veilig Aalst. Hij zei dit op de gemeenteraad in het kader van een discussie over radicalisering. “Mogelijke radicalisering op ons grondgebied proberen we te monitoren en te bewaken. Het deradicaliseringsbeleid vereist een multidisciplinaire benadering. We moeten bruggen leggen tussen veiligheidsdiensten en de diensten van de sociale, preventie, en andere maatschappelijke sectoren. Er werden voorstellingen gegeven aan onder meer onderwijsraad, scholen en de jeugdwelzijnsraad zodat signalen van radicalisering vroegtijdig kunnen worden opgespoord”, aldus Christoph D’Haese.

In het raam van de informatiegestuurde politiezorg startte de lokale politie Aalst reeds meer dan twee jaar geleden met een politioneel beleid radicalisering.  Ook op nationaal niveau is er nu actie. Burgemeester Christoph D’Haese zorgt als federaal volksvertegenwoordiger zo voor de concrete en gedragen realisatie van de veiligheidsonderrichtingen. “De ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie gaven trouwens aan de lokale bestuurlijke overheden aanvullende raadgevingen met betrekking tot de oprichting van een Lokale Integrale Veiligheidscel.  Deze cel zal kortelings ook in Aalst worden opgericht en in werking treden om het probleem van radicalisme structureel te kunnen aanpakken. Veiligheid garanderen, het blijft een echte prioriteit voor mij”, aldus Christoph D’Haese