2023 belooft topjaar voor Aalsters toerisme

Op 27 september 2023, over deze onderwerpen: Toerisme

Vandaag is het Wereldtoerismedag, de aanleiding voor Visit Aalst en schepen van Toerisme Caroline De Meerleer (N-VA) om de voorbije maanden te overschouwen. Het klinkt unisono: 2023 belooft een mooi toeristisch jaar te worden in Aalst. “Tot vorig jaar zagen we de impact van COVID op de bezoekerscijfers. Dit jaar mogen we dromen van een toeristisch boerenjaar,” zegt De Meerleer.

27 september is de internationale dag voor het toerisme. Zo vlak na de zomer is dat meteen een mooi moment om terug te blikken op de facts & figures van toerisme in onze stad. Jaarlijks bezorgt Toerisme Vlaanderen de overnachtingscijfers per gemeente. Vorig jaar logeerden er 54.723 mensen in Aalst, wat 45,9% meer is dan in 2021, maar niet als referentiejaar kan worden aanzien omwille van COVID. Wie een overnachting boekt in Aalst, blijft gemiddeld 1,9 nachten logeren in de stad. De Meerleer maakt de snelle rekensom. “Dat maakt dat we kunnen spreken van 103.000 overnachtingen in 2022. Naast toeristen uit eigen land boeken ook heel wat buitenlandse toeristen een overnachting bij ons. Vooral Nederlanders (7892), Duitsers (4451) en Fransen (3593) vinden de weg naar onze stad en haar kwalitatieve en gastvrije logies.”

Dat mensen de smaak van uitstappen organiseren en reizen boeken dit jaar terug te pakken hebben gekregen, wordt dus ook in Aalst duidelijk. Tot eind augustus werden er 589 rondleidingen met een stadsgids geboekt en de bezoekersteller van het toeristisch infokantoor stond op 17.110 personen, wat toen al meer was dan het ganse jaartotaal van 2022. “Het zijn bijzonder mooie cijfers, waar het team van Visit Aalst hard aan werkt. Ons team weerspiegelt de kernwaarden waar toerisme, carnaval, maar ook een Aalstenaar voor staat: creativiteit, vakmanschap, lef en satire. En die inzet leveren ze dagelijks in het toeristisch infokantoor, dat recent zowel aan de buitenzijde maar ook binnen volledig werd gepimpt in functie van onze toeristische trekpleisters. Er is nu zelfs een echte shop met alle gadgets in de nieuwe huisstijl. Zowel voor toeristen als Aalstenaars zijn dit leuke hebbedingen om mee te nemen als herinnering aan hun verblijf of uit fierheid op hun stad,” zegt De Meerleer die duidelijk tot die laatste categorie behoort.