1300 aanvragen jaarlijks correct beoordelen en vergunnen

Op 26 april 2024, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Ondertussen is schepen Maarten Blommaert reeds 2 jaar aan de slag als schepen van onder meer Ruimtelijke Ordening en Planning. Hij verving Caroline Verdoodt die een carriere switch maakte. De ondernemer wist waar hij aan begon. “Dat dit geen gemakkelijk opdracht ging zijn bijvoorbeeld."

Maar de job boeit. “Ruimtelijke ordening of - planning is het proces waarbij de leefruimte planmatig wordt benut en ingericht, maar er zijn heel wat regels en dat is een moeilijke oefening. Binnen bouwdossiers worden eigenaars geconfronteerd met een strengere wetgeving, zoals  verhardingen, opvang hemelwater en recent nog een stikstofdecreet. Als u in Vlaanderen werken uitvoert aan en rond gebouwen of een onderneming wilt starten, moet u nagaan of u een omgevingsvergunning nodig hebt. Op jaarbasis verwerken onze diensten gemiddeld 1300 aanvragen. Het gaat vooral over omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, aanvragen voor verkavelingen en regularisaties. We werken ook aan een beleidsplan om een duidelijke visie te hebben over de toekomst van onze stad."