Zo ziet nieuw Sint-Job-rusthuis eruit

Op 23 oktober 2013

Sint-Jobrusthuis

De Aalsterse OCMW-raad heeft recent beslist om de ontwerpopdracht voor de vervangingsnieuwbouw van Sint-Job toe te kennen aan AMV Architecten. In het huidige gebouw dat eind de jaren zestig rechtgetrokken werd, zijn momenteel 175 bedden beschikbaar, in het nieuwe gebouw zullen dat er minder zijn. "Het is de bedoeling om het aantal bedden af te bouwen, dergelijke grote woonzorgcentra zijn niet meer van deze tijd", aldus persverantwoordelijke Kathleen Bruggemans van het OCMW.

Start in 2014

"We streven ernaar om de werken van het nieuwe gebouw aan te vatten in 2014." Hoeveel 'oude' bedden er sneuvelen in de nieuwbouw die vlak naast het huidige gebouwd wordt, is niet duidelijk. "De definitieve plannen moeten nog opgemaakt worden", aldus Bruggemans. "De gesprekken tussen het OCMW en het architectenbureau daarover starten komende maandag. Het verlies aan bedden wordt opgevangen door de Hopperank, dat wat groter geworden is." Het eerste ontwerp van het architectenbureau toont een geschakeld gebouw met aan de voorzijde twee bouwlagen en aan de achterzijde een volume met drie bouwlagen. "De OCMW-raad heeft ook rekening gehouden bij zijn beslissing om voor dit ontwerp te kiezen met aspecten zoals de loopafstanden voor bewoners en personeel", aldus Bruggemans. "Het nieuwe gebouw moest ook voldoen aan de eis om zwaar zorgbehoevenden en personen met dementie zo aangenaam mogelijk te huisvesten. Zo zijn we ervan overtuigd dat de bewoners heel tevreden zullen zijn over de afgesloten binnentuin die voorzien is in het ontwerp."

Subsidies

Wat de financiering betreft, rekent het OCMW op subsidies. "We zullen opnieuw de nodige stappen ondernemen om zoveel mogelijk subsidies te krijgen voor dit nieuwe project", aldus Bruggemans. "We streven naar 60 procent van de totaalkost." Hoeveel het nieuwe WZC uiteindelijk zal kosten, is nog niet duidelijk. OCMW-voorzitster Sarah Smeyers (N-VA) reageert verheugd dat er een nieuwe stap gezet is op weg naar een nieuwe Sint-Job.

Eigentijds

"Het huidige woonzorgcentrum is al een poos verouderd", zegt Smeyers. "Om onze bewoners comfort en alle veiligheid te garanderen, moeten we deze nieuwbouw wel realiseren. Het ontwerp belooft een aantrekkelijk en eigentijds gebouw dat mooi geïntegreerd is in de omgeving." Zodra het nieuwe Sint-Job recht staat, verhuizen de bewoners en het personeel. Daarna zal het oude woonzorgcentrum tegen de vlakte gaan.