'Weesgedichten' slopen Vlaams-Nederlandse grens

Op 27 oktober 2023, over deze onderwerpen: Bibliotheek

Na Vlaanderen veroveren de ‘Weesgedichten’ nu ook Nederland.

In 2021 pakte de Aalsterse stedelijke bibliotheek voor het eerst uit met het ondertussen gekende poëzieproject. Hierdoor verscheen heel wat poëzie in het Aalsterse straatbeeld.

Verscheidene andere Vlaamse bibliotheken sprongen op de kar en na drie edities werd ‘Weesgedichten’ het grootste straatpoëzieproject in Vlaanderen. “Maar liefst 2.320 raamgedichten verschenen in het straatbeeld in heel Vlaanderen en Brussel”, laat Karim Van Overmeire, schepen van Bibliotheek, trots weten. “Dat viel ook onze noorderburen op. De Stichting ‘de Zoek naar Schittering’ uit Rotterdam neemt hierin het voortouw en beperkt zich voorlopig tot enkele provincies. Het is de bedoeling tegen 2025 een volwaardige editie Lage Landen op poten te krijgen.”

Het project kan op de steun rekenen van Literatuur Vlaanderen en het Poëziecentrum in Vlaanderen en van het Fonds voor Cultuurparticipatie. In Nederland komt er ondersteuning vanuit de Stichting ZABAWAS, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en het Van Beuningen/Peterich-fonds.

Start van de adoptieprocedure
Op woensdag 25 november gaat de website www.weesgedichten.be online. Daar vind je de reeds deelnemende bibliotheken én de gedichten die ter adoptie staan. Vanaf 13 december om 10 uur start de adoptieprocedure. Meer weten? Vol de Instagram- en Facebookpagina van @Weesgedichten