Waarheen met carnavalsstoet?

Op 17 november 2012

Burgemeester Ilse Uyttersprot kondigde eerder deze week na overleg met de bevoegde stadsdiensten aan dat de stoet op zondag 10 en maandag 11 februari niet zou passeren aan het Statieplein bij het volgende carnaval, maar dat was blijkbaar wat voorbarig. Schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen floot haar gisteren terug. "Er komt volgende week dinsdag een overleg met alle partners: onder andere De Lijn, de stadsdiensten, brandweer en politie hebben beloofd aanwezig te zijn", zegt Ann Van de Steen. "De politie en brandweer zouden negatief advies hebben gegeven voor een stoet langs de Dokter André Sierensstraat, Statieplein en Albert Liénartstraat, en De Lijn zou ook problemen hebben met dat idee. Maandag op het schepencollege en dinsdag bij dat overleg zullen we daar opnieuw over praten", klinkt het bij haar. Ook Ilse Uyttersprot hoopt alsnog dat er voor de horeca aan het Statieplein een goeie oplossing komt. "Maandag bespreken we het op het schepencollege en ik hoop dat er een oplossing kan worden gezocht. Het schepencollege beslist uiteindelijk", zegt zij.

Ambiance

De horeca van het Statieplein staat op haar achterste poten na het horen van de plannen om hen de stoet af te nemen. Aalst heeft in feite drie feestpleinen: de Grote Markt, het Vredeplein en het Statieplein. Elk jaar is het aan het station weer een groot feest met carnavalspompiers en ambiance in de cafés. Zonder het Statieplein is carnaval niet hetzelfde, vinden de uitbaters van de cafés waaronder Kathy De Schrijver van café Déja-Vue. "Bovendien is het voor ons een financiële ramp als de stoet hier niet passeert. Wij moeten hier al op onze tanden bijten door al die werken in de buurt die nu al twee à drie jaar duren. Pas in oktober van 2014 zal het plein af zijn", aldus de cafébazin. Vandaag zaterdag is er trouwens overleg tussen de horeca van het Statieplein en de politiek. "We hebben de oude en nieuwe burgemeester en de bevoegde schepenen uitgenodigd voor een gesprek", klinkt het. Voorlopig is het dus niet duidelijk langs waar de stoet met honderden carnavalisten zal gaan in 2013. Als er toch gekozen wordt voor een traject via de Zwarte Hoekbrug en Denderstraat zo naar Dirk Martensstraat dan is het parcours veel minder lang en gezellig dan andere jaren. Zelfs als de stoet toch via de Sint-Annabrug via de Dokter André Sierensstraat en Statieplein gaat, is het parcours een stuk korter.

Gentsestraat

En dan komt het scenario om de stoet via de Gentsestraat te leiden weer in het vizier. De horeca daar vraagt al jaren - onder andere met petities - om mee te kunnen genieten van de stoet. "Eerlijk gezegd had ik dat wel al wat opgegeven", zegt Marleen Verhoeven van café Domino's uit de Gentsestraat. "De Gentsesteenweg is een gewestweg en het ligt moeilijk dat de stoet daar passeert. Maar als ik mag dromen, dan blijf ik hopen op een stoet langs de Gentsestraat. Normaal doe ik dicht met carnaval, maar dan zou ik het café zeker opendoen", zegt zij.