Verkiezingen vlekkeloos verlopen

Op 3 juni 2019, over deze onderwerpen: Bevolking, Burgerlijke Stand

Mia De Brouwer
De verkiezingen van 26 mei zijn zo goed als vlekkeloos verlopen in Aalst. “De organisatie van wel 80 stembureaus is niet evident”, zegt schepen van Bevolking Mia De Brouwer. “Dankzij de inzet van stadspersoneel en burgers waren er gelukkig geen grote problemen.”

De 60.000 stemgerechtigde Aalstenaars konden hun stem uitbrengen in 1 van 80 stembureaus. Dat verliep vrij vlot. Er kwamen 320 oproepen binnen op het helpdesknummer. Er was 1 klacht over de toegankelijkheid van een bureau en er waren 36 interventies nodig. Het gaat dan om het vervangen van defecte stemcomputers of het plaatsten van nieuwe papierrolletjes.

De klacht over toegankelijkheid wordt ernstig genomen, ook al gaat het maar om 1 kiezer. Nu al wordt minstens één stembureau op elke stemlocatie ingericht voor mensen met een rolstoel of rollator. De voorzitters van alle bureaus worden ook grondig gebriefd over toegankelijkheid. “Iedereen moet zijn stem kunnen uitbrengen, ook wie minder mobiel is”, zegt Mia.