Utopia leert de Aalstenaars lezen

Op 28 juni 2024, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Onderwijs

Het gemiddeld niveau inzake begrijpend lezen is er in Vlaanderen sterk op achteruit gegaan. Daarom legt de stedelijke bibliotheek Utopia volgend schooljaar veel nadruk op leesvaardigheid. ‘Utopia is niet alleen een aangename plek waar bezoekers leuke dingen kunnen doen. We hebben als bibliotheek ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zetten alle zeilen bij om de leesvaardigheid op te krikken,’ zegt schepen Karim Van Overmeire.

Het nieuwe jaarprogramma van Utopia staat helemaal in het teken van die opdracht. In het verleden waren er al activiteiten zoals Samen Lezen, Vertelstof, de Leesclub, voorlezen in woonzorgcentra, Woordenaars en de Literaire Living. Die worden verdergezet. Er is nu ook een Leescoach. Utopia sluit ook aan bij nationale initiatieven zoals de Voorleesweek, de Leesjury, de Poëzieweek, Jeugdboekenmaand en Vlaanderen Leestdag.

Er komen nu ook twintig voorleessessies die zullen doorgaan in het atrium van de bibliotheek. Er start een nieuw aanbod informeel lezen onder de naam Leesclubbing. Tenslotte is er ook aandacht voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Voor hen wordt de Samen Lezen-groep opgestart.