UTOPIA krijgt literair plein

Op 11 oktober 2017, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Cultuur, Onderwijs

Karim Van Overmeire
In het nieuwe Utopia-gebouw aan de Graanmarkt zullen vanaf de zomer van volgend jaar de Aalsterse academie voor podiumkunsten en de hoofdbibliotheek samen onderdak krijgen. De omgeving zal aangelegd worden in natuursteen met aangepaste banken en groenvoorzieningen. “Dit wordt geen nieuw evenementenplein,” zegt schepen Karim Van Overmeire (N-VA).

“We willen absoluut rekening houden met de buurt die overwegend een woonbuurt is. Het buitenpodium dat we voorzien, zal enkel gebruikt worden voor activiteiten vanuit de Utopia-werking. We denken hierbij aan een lezing, een toneelstuk of klassieke muziek. Het plein dient als passage, om te verpozen en als toegang tot Utopia.”

In de aangrenzende vleugel van de Pupillen wordt een fietsenstalling ingericht die plaats zal bieden aan 112 fietsen. Die fietsenstalling staat niet enkel ter beschikking van de bezoekers van Utopia, maar van alle bezoekers van het stadscentrum. Utopia zal een boost geven aan de gehele buurt. Door het Peperstraatje ook door te trekken naar de Graanmarkt wordt de hele site doorwaadbaar. De site die vandaag nog een obstakel vormt voor wie in het stadscentrum wandelt, zal morgen één van de meest aangename plekken zijn om te vertoeven.