Twee nieuwe straatnamen

Op 19 oktober 2020, over deze onderwerpen: Bevolking

De raadsleden keurden op de voorbije gemeenteraad twee nieuwe straatnamen goed voor de verkaveling aan de Brakelstraat. Er werd gekozen om via de weg van de straatnaamgeving twee vrouwen in de schijnwerper te zetten, namelijk Louise Mayart en Clara 't Roen.

“Louise Mayart was de echtgenote van Pieter Daens, maar ze was meer dan ‘de-vrouw-van’, zij was een dame die van aanpakken wist. Onder haar leiding kende het Vrouwenziekenfonds van de Kristene Volkspartij een gestage groei.  In 1910 groeide het fonds tot een kleine vijfhonderd leden, in 1923 waren er al bijna tweeduizend vrouwen aangesloten”, zegt bevoegd schepen Mia De Brouwer.

Clara 't Roen werd vervolgd vanwege haar geloof in het lutheranisme en kwam in de jaren twintig van de 16de eeuw als ongelovige en ketter op de brandstapel terecht op onze Grote Markt. “Clara kan in deze tijden symbool staat voor het recht op vrije meningsuiting en de strijd tegen fanatisme”, aldus Mia.