Tot 40% minder opvang voor asielzoekers

Op 7 november 2013

Wanneer de Brusselse opvangcentra volzet zijn, stuurt Fedasil asielzoekers naar opvangplaatsen verspreid over heel België. Aalst kon tot nu toe 64 mensen een opvangplaats bieden. "De opvangcentra van Fedasil zitten al lang niet meer zo vol als vroeger. Van 2009 tot 2011 was dat zeker het geval. Fedasil vangt de asielzoekers eerst op in de reguliere opvangcentra, maar stuurt er tegenwoordig minder door", zegt Sarah Smeyers (N-VA), OCMW-voorzitster van Aalst. Het voorstel van Fedasil was om het in Aalst met negen opvangplaatsen minder te doen, en negen te houden als buffer. Die kon het OCMW dan ook gebruiken om andere mensen te huisvesten als ze niet gebruikt werden door asielzoekers. "In samenspraak met de OCMW-diensten hebben we besloten om het aantal opvangplaatsen fors naar beneden te halen, van 64 naar 39. Appartementen of huizen huren om ze leeg te laten staan, is weggegooid geld", zegt Smeyers. Paul Nijs van Groen vindt dat het OCMW zich had moeten houden bij het voorstel van de federale overheid. "Voor die negen 'buffer-plaatsen' blijft de 15 procent-subsidie lopen en je kan er ondertussen anderen in laten wonen. Mensen die hun huis kwijt zijn door een brand bijvoorbeeld, of personen van Niemandsland."

Fedasil

Ook andere gemeenten zullen minder asielzoekers opvangen. "Op 30 september ontvingen we een schrijven van Fedasil met de mededeling dat vijf gesubsidieerde plaatsen in ons Lokaal Opvanginitiatief worden opgezegd. Dat betekent dat we volgend jaar vanaf 1 april nog slechts acht asielzoekers kunnen opvangen in plaats van dertien", zegt de Geraardsbergse OCMW-voorzitter David Larmuseau (CD&V). In Ninove zijn er nu negen opvangplaatsen voor alleenstaande mannen en het is niet de bedoeling om dat aantal af te bouwen, tenzij men vanuit Brussel zou beslissen om subsidies te schrappen", zegt OCMW-voorzitter Lieven Meert (sp.a). Ook in Herzele kunnen vanaf 1 april minder asielzoekers terecht. "Het was ons al opgevallen dat we steeds minder asielzoekers toegewezen kregen door Fedasil. Vooral de laatste maanden bleven al wel eens wat opvangplaatsen leeg. Onlangs heeft Fedasil dan ook twaalf plaatsen opgezegd waardoor we volgend jaar nog vijftien personen kunnen opvangen", laat OCMW-voorzitter Rita Vandenoostende (Open Vld) weten.

Alleenstaande mannen

Sint-Lievens-Houtem beschikt vanaf februari al over minder opvangmogelijkheden. "Wij werden op 1 augustus op de hoogte gebracht. Door deze maatregel valt de mogelijkheid weg om een gezin met vier personen op te vangen. Voortaan zullen we nog slechts vijf alleenstaande mannen kunnen opvangen", weet OCMW-voorzitter Peter De Naeyer (Nieuw Houtem). Lede zal een van de drie woningen bestemd voor asielzoekers een andere functie geven waardoor er twee plaatsen wegvallen. Buurgemeente Erpe-Mere vangt geen asielzoekers op. Denderleeuw heeft een voorstel ingediend om de familiewoning te vervangen door vier plaatsen voor alleenstaande mannen omdat die gemakkelijker te plaatsen zijn.