Toeristen kunnen Aalst nu ook al voetballend verkennen

Op 22 maart 2018, over deze onderwerpen: Toerisme

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Stadsbezoekers kunnen zich sinds 2013 al golfend door Aalst laten loodsen, vanaf nu kan dat ook met een (zachte) voetbal. Vooral voor teambuilding slaat het concept aan.

“Het is niet de bedoeling om brokken te maken, dus we kozen voor zachte ballen en exemplaren die niet stuiteren”, zegt organisator Vincent Hellemans. Hij mocht vijf jaar geleden in het centrum van Aalst al 'City Golf' voorstellen, waarbij deelnemers een spelletje golf spelen terwijl ze kennismaken met leuke verhalen over de stad. In 2013 tekenden zo'n 450 deelnemers in, dat steeg de jaren nadien tot 716 deelnemers in 2017. Vooral voor teambuildings blijkt het in de smaak te vallen en ook steeds meer vrouwen zien er heil in om hun vrijgezellenfeest met ballen in te zetten.

Om ook meer mannen over de streep te trekken, wordt er nu in een voetbalversie voorzien. “'City Foot' Golf is het kleine broertje van City Golf”, zegt Hellemans. “Er wordt halt gehouden op zes plaatsen om de deelnemers een gecontroleerde voetbalopdracht te laten uitvoeren.”

“Het spel loodst je door de historische binnenstad en langs bekende en minder bekende plaatsen. Elke tour wordt professioneel begeleid.” Tijdens het WK voetbal krijgen de deelnemers er een gekke hoed of ander Rode Duivel-attribuut bij. Deelnemen kan in groepen van minimaal acht personen.

Aalst zag de voorbije jaren het aantal toeristen sterk stijgen. In 2013 kreeg het toerismekantoor 9.421 bezoekers over de vloer. Dat waren er 30.056 in 2017. “Dat hebben we mee te danken aan ons nieuwe, eigentijdse kantoor en het enthousiasme van ons team”, zegt schepen van Toerisme Mia De Brouwer (N-VA). (lds)

lds ■