Taalbeleid krijgt vorm

Op 24 september 2014
Het taalbeleid van de Stad Aalst krijgt stilaan concrete vorm. In juni werd door het stadsbestuur een visietekst voor het taalbeleid in de stedelijke basisscholen goedgekeurd.“Door de grote instroom van anderstaligen was er nood aan een houvast voor directie en leerkrachten,” zegt schepen Karim Van Overmeire. “Hoe ga je om met ouders die geen woord Nederlands spreken? In samenspraak met de leerkrachten en de directies, en vertrekkend van de realiteit is er een visietekst opgesteld. De lijn is duidelijk: op school spreken we Nederlands. Het gebruik van een andere taal kan maar in uitzonderlijke situaties.”

Er is ondertussen ook een handige en klantvriendelijke brochure samengesteld. In het Nederlands, maar ook in het Frans, Duits en Engels worden de principes van de taalwetgeving geschetst. Er wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om Nederlands te kennen. In de brochure kan je ook lezen welke verschillende initiatieven er in Aalst bestaan om Nederlands te lezen.

Binnenkort volgt dan de aanstelling van een coördinator taalbeleid. Deze coördinator zal samen met een werkgroep een jaarlijks taalbeleidsplan opstellen. Het is de bedoeling om de medewerkers van de stad te ondersteunen in hun contacten met anderstaligen, en dezelfde principes te hanteren aan alle loketten van de stad. Ook hier moeten klantvriendelijkheid én een correcte toepassing van de taalwetgeving hand in hand gaan.