Strengere handhaving tegen zwerfvuil op komst

Op 28 juni 2023, over deze onderwerpen: Sluikstorten en zwerfvuil

In april werd de totaalaanpak van de Stad Aalst in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort via een grote campagne reeds bekend gemaakt. Aanvullend binnen deze totaalaanpak beslist de Stad nu om in de zomermaanden extra te controleren op zwerfvuil tijdens evenementen.

Hiervoor wordt samengewerkt met OVAM, dat zwerfvuilhandhavers inzet om overtreders op heterdaad te betrappen én te beboeten. Schepen Katrien Beulens, bevoegd voor Natuur & Duurzaamheid: “Zwerfvuil is ook in onze stad een echte plaag. Er wordt al heel wat aan sensibilisering en communicatie gedaan, maar dit blijkt niet te volstaan. Daarom zullen verschillende handhavers tijdens de zomer hun focus leggen op de grote evenementen die in onze stad doorgaan. We communiceren deze actie op voorhand, om de mensen de kans te geven hun gedrag positief aan te passen en zo geen onaangename boete op te lopen.”

De zwerfvuilhandhavers die ter beschikking worden gesteld hebben succesvol een opleiding tot GAS-vaststeller afgerond en werken samen met de Stad op basis van de bepalingen rond zwerfvuil in de GAS-codex van de Stad. Ze zullen in duo op terrein gaan en proberen overtreders op heterdaad te betrappen. Die GAS-boetes die ze zullen uitschrijven, kunnen oplopen tot € 350!