“Straten krijgen ook straatnaambord in dialect”

Op 14 maart 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed

Een aantal straten of pleinen in Aalst en de deelgemeenten krijgen dit jaar nog een bijkomend straatnaambord in het dialect. “We zoeken geen loutere ‘vertaling’ van de bestaande, Nederlandstalige straatnaam. De benaming in dialect moet verwijzen naar een vroegere of in de volksmond gebruikte aanduiding. Een bekend voorbeeld in Aalst is de Volksplaats, die meer bekendheid geniet onder de naam Ezelsploin. Vaak vertellen deze oude plaatsnamen veel over de identiteit van een buurt en geschiedenis van een plaats.”, zegt schepen Van Overmeire (N-VA), bevoegd voor onder meer Erfgoed en Vlaams karakter. “In totaal krijgen 55 straten of pleinen een extra straatnaambordje in dialect. Daarbij komen de verschillende wijken van Aalst en alle deelgemeenten aan bod.”

De Aalstenaars kunnen zelf voorstellen formuleren om een bepaalde straat of plein een extra dialectbordje te geven. Dit kan tot en met Erfgoeddag, op zondag 22 april 2018. Alle voorstellen worden verzameld door Erfgoedcel Denderland. De Sectorale Deelraad voor Cultureel Erfgoed maakt een selectie. Het college van burgemeester en schepenen neemt de finale beslissing.

Het project past in het ‘jaar van het dialect’ van Erfgoedvereniging Denderland. “Dialect is zeer broos immaterieel erfgoed: enerzijds is het als levende taal constant aan verandering onderhevig, anderzijds spreken minder en minder mensen dialect,” zegt schepen Van Overmeire. “De tussentaal vreet niet alleen het Algemeen Nederlands aan, maar ook de dialecten. Gelukkig staat het dialect in de Denderstreek nog sterk.”

Voorstellen kunnen ingediend worden via de website van de stad Aalst: https://www.aalst.be/artikel/straatnaamborden-in-dialect