Straatnaamborden in sappig dialect

Op 22 maart 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed

straatnaambordjes
55 straten en pleinen in Aalst krijgen nog dit jaar een bijkomend straatnaambord, in het dialect. De bordjes zullen verwijzen naar vroegere benamingen. “Op de Volksplaats komt bijvoorbeeld een bordje met de naam Ezelsploin”, zegt schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA). “Zo geven we onze Identiteit en Geschiedenis een zichtbare plaats”.

Het Aalsters dialect is kwetsbaar immaterieel erfgoed. Aan de ene kant is het een levende taal die nog voortdurend verandert. Aan de andere kant spreken steeds minder en minder Aalstenaars hun eigen dialect. Schepen van Vlaams Karakter en Erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA) wil ons dialect duurzaam verankeren in het Aalsterse straatbeeld.

55 straten of pleinen in Aalst krijgen nu een extra staatnaambordje in het dialect. Het zal niet gaan om een loutere ‘vertaling’ van de Nederlandstalige staatnaam, maar om een verwijzing naar de vroegere of in de volksmond gebruikte aanduiding. “Het wordt een mooie manier om ons dialect te herontdekken”, zegt Karim.

De 55 nieuwe straatnaamborden zullen geografisch gespreid worden, met aandacht voor de deelgemeenten, Aalst-Centrum, Linkeroever en Rechteroever. Er zal voldoende zichtbaar onderscheid zijn tussen het echte straatnaambord en het dialectbord. De Stad Aalst krijgt de steun van Erfgoedcel Denderland, die nog verschillende andere dialectacties op poten zet.

“De oude plaatsnamen vertellen vaak veel over de identiteit en geschiedenis van een plaats”, zegt Karim. “De Aalstenaars kennen die geschiedenis vaak heel goed. Iedereen mag daarom een eigen voorstel doen. Welke straat of plein heeft volgens jou een extra dialectbordje nodig? Tot 22 april kan je het ons laten weten via de website van de Stad Aalst”.