Stijgende vraag naar taalcoach vanuit rand

Op 29 juni 2013

Goedroen Van Lunenburg is taalcoach voor alle netten van het basisonderwijs in Aalst. Ze ondersteunt leerkrachten en directies op taalgebied, onder andere wanneer die geconfronteerd worden met anderstalige nieuwkomers op hun school. 'Verschillende scholen in het centrum van Aalst zijn al goed ingespeeld zijn op anderstaligheid', vertelt Goedroen. 'Het is de vraag vanuit randgemeenten zoals Erembodegem, Herdersem en Gijzegem die merkelijk stijgt. Zij kregen, in tegenstelling tot scholen in het centrum, vaak nog nooit te maken met anderstalige leerlingen. Nu blijkt dat meer en meer wel het geval.' Goedroens taak bestaat erin om workshops te geven aan leerkrachten en directieleden, zodat ze weten hoe daarmee om te gaan. De stedelijke kleuterschool 't Krawietelke heeft met zijn 65 procent anderstalige kindjes het hoogste percentage leerlingen in Aalst dat thuis geen Nederlands spreekt. Toch is de vraag naar een taalcoach er veel minder dan in de randgemeenten van Aalst. 'Wij hebben al jaren ervaring met de taalproblematiek en zijn er intussen goed op ingespeeld', zegt juf Sarah Kempkes. 'We geven les volgens de TOK-methode: taal aanleren via thema's, die opbouwen van in de peuterklas tot de derde kleuterklas. De woordenschat rond elk thema wordt jaar na jaar uitgebreid. Het hoge aantal nationaliteiten - een tiental - bevordert net integratie. Vroeger hadden we vooral Marokkaanse en Turkse kleuters die kliekjes vormden met hun taalgenootjes. Nu zijn er zoveel verschillende talen, dat de kinderen genoodzaakt zijn samen Nederlands te leren. Ze groeien op in een multiculturele groep waar ze van jongs af aan respect hebben voor elkaar.'

Roegesch, het zoontje van Cihan Yalçin en Nurettin Acad uit Turkije, gaat al twee jaar naar school in 't Krawietelke. 'Roegesch spreekt beter Nederlands dan Koerdisch', vertelt mama Cihan. 'Op school leert hij het Nederlands goed aan, en thuis kijken we enkel naar Nederlandstalige televisie. De juffen zijn heel vriendelijk en betrekken de ouders bij de school.' Yasmin komt uit Syrië, ook haar kleuters lopen school in 't Krawietelke. 'Het is hier een heel goede school voor hen', beaamt Yasmin haar Turkse vrienden. 'De rol van de stad is om de taalcoach voor te stellen aan scholen, zodat die succesvolle technieken uit de praktijk kan aanleren', vertelt schepen van Onderwijs Karim Van Overmeire (N-VA). 'Het vergt speciale methodes om te leren werken met anderstalige kinderen die nog geen woord Nederlands kennen. Het is onze taak om ondersteuning te bieden daar waar het nodig is.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is