Stationsbuurt zet stap in toekomst

Op 15 november 2013

Het stadsbestuur van Aalst, vertegenwoordigers van NMBS-Holding en De Lijn en architect Christian Kieckens, de peetvader van het masterplan voor de heraanleg van de stationsomgeving, en heel wat buurtbewoners bliezen donderdag verzamelen voor een heuglijk moment. "Het Statieplein is eindelijk klaar", zei burgemeester D'Haese. "Dit 5000 vierkante meter grote plein was vroeger één grote chaos, met weggebruikers die van alle kanten kwamen. Het busstation is verhuisd naar de Nijverheidsstraat en de auto's zijn verbannen naar de rand van het plein. Het plein zelf werd uitgerust met zitbanken en fonteinen, en voetgangers en fietsers zijn hier nu heer en meester."

Vlak naast het station, op de hoek met de Majoor Claserstraat, werd een prachtige fietsenstalling gebouwd, al heeft de burgemeester het liever over een "fietshuis". "Ik heb vroeger vaak genoeg mijn tweewieler geparkeerd in de gammele fietsenstalling met golfplaten dak. Elke avond was het weer bang uitkijken of mijn fiets er nog stond of niet beschadigd was. Met het nieuwe 'fietshuis' komt daar een einde aan."

7732 reizigers per dag

De fietsenstalling biedt plaats aan 805 fietsen en zestig bromfietsen. "In Aalst stappen elke werkdag 7732 mensen op de trein. Aalst is daarmee het derde station in Oost-Vlaanderen. 52,9 procent van de pendelaars komt te voet en 9,2 procent met de fiets", zei Christiane Van Rijckeghem van de NMBS-Holding. "De nieuwe fietsenstalling is geen overbodige luxe, want ik ben er zeker van dat we meer mensen op de fiets zullen krijgen dankzij dit gebouw. De fietsen staan droog, er is camerabewaking en er is een fietspunt in het gebouw waar je terechtkunt voor herstellingen aan je fiets."

De fietsenstalling heeft ook een groendak van 800 vierkante meter als compensatie voor het verloren gegane groen in de spoorwegberm.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is