Stadsbestuur geeft brandweermuseum nog één jaar

Op 10 december 2019, over deze onderwerpen: Erfgoed

Het brandweermuseum in Erembodegem zal nog een jaar subsidies krijgen van de stad. Daarna wil de stad een oplossing vinden voor het erfgoed.

Het brandweermuseum is een privécollectie en wordt al jaren gesubsidieerd door de stad. Daar wil schepen Karim Van Overmeire (N-VA) nu een einde aan maken. “Er zijn verschillende mogelijkheden. Met een businessplan kunnen we van een privécollectie naar een museum gaan, maar dan heb je een museumuitbater nodig en moet je de vzw, die voor de collectie zorgt, meekrijgen in het verhaal.”

Een andere optie die Aalst onderzoekt is dat iemand anders de huursubsidie zou betalen, of de vzw zou ook kunnen verhuizen van stad.

Als de privécollectie van de Fire Brigade tot een museum wil evolueren, duiken er toch wat problemen op. “Er moet een volledige inventaris zijn en die is er niet. Bovendien wil de vzw niet dat externen zich over hun verzameling buigen”, zegt Van Overmeire.

Een deel van het erfgoed integreren in de nieuwe veiligheidskazerne, dat zou het dossier te ingewikkeld maken.

Sam Van De Putte (SP.A) vindt dat de vzw moet meegaan in de evolutie tot een museum. “Dat zou een logische stap zijn, aangezien we ze jarenlang hebben gesubsidieerd.” Hij benadrukt dat er nu een einde moet komen aan de subsidies. “Als we overal moeten besparen, dan moeten we de privécollectie niet langer financieren.”