Stad blijft verder investeren en laat belastingen ongewijzigd

Op 5 juli 2022, over deze onderwerpen: Financiën

Op de gemeenteraad van juni werd de jaarrekening 2021 en de 5de aanpassing van het meerjarenplan voorgesteld. Daaruit blijkt dat de Stad de coronacrisis goed is doorgekomen en verder blijft investeren in Aalst.

Schepen van Financiën Matthias De Ridder is tevreden: “Gelet op de investeringen die we bleven doen, ben ik blij dat we met positieve cijfers kunnen komen. En dat zonder aan de belastingen te raken: dat is niet niks. Ook voor de komende jaren ziet het er goed uit, al moeten we waakzaam blijven.”

De bouw van het nieuwe zwembad Aquatopia, de aanleg van de nieuwe fietstunnel onder de Moorselbaan, de renovatie van de Sint-Martinuskerk … Het zijn maar enkele van de diverse investeringsprojecten die de Stad heeft uitgevoerd in 2021. De Stad investeerde in totaal €25 miljoen in verschillende projecten. “Desondanks is de schuld van de Stad, dankzij een gezond financieel beleid, slechts met €3 miljoen gestegen. We moesten amper gaan lenen omdat we voldoende overschotten op onze werking realiseren.”

Ook in het kader van de 5de aanpassing van het meerjarenplan worden een aantal bijkomende accenten gelegd. Er worden extra middelen uitgetrokken voor mensen die het moeilijk krijgen, er wordt verder werk gemaakt van kwalitatieve schoolgebouwen en er gaat extra geld naar de politie voor meer veiligheid.

Daarnaast wordt ook de Stad getroffen door de energiecrisis en de hoge inflatie, waardoor er extra middelen moeten voorzien worden om de energiefactuur te betalen. “Voorlopig is onze begroting solide genoeg om dit allemaal op te vangen zonder al te veel schulden en zonder belastingen te verhogen. We blijven de evolutie van de inflatie, en de impact daarvan op onze financiën, wel van nabij opvolgen”, geeft De Ridder nog mee.