Snellere en efficiëntere hulpverlening in Sociaal Huis Aalst

Op 14 juli 2015, over deze onderwerpen: OCMW - Sociale zaken

Sinds de N-VA in de cockpit van het OCMW zit, loopt de sociale dienstverlening in Aalst vlotter én sneller. Er worden méér mensen geholpen, maar er wordt mínder tijd geïnvesteerd in overbodige bezoeken.“Efficiënte dienstverlening, zodat er geen tijd verspild wordt”, bevestigt OCMW-voorzitster Sarah Smeyers.

Sinds 2012 is het aantal bezoeken in het Sociale Huis aan het dalen. Volgens de oppositie een groot schandaal, maar in werkelijkheid het resultaat van efficiëntere werking.  Mensen met een hulpvraag hoeven vandaag niet meer zo vaak langs te komen. “We brengen het dossier van de mensen sneller in orde, zonder dat ze verschillende keren moeten terugkomen”, zegt Sarah.

Het aantal hulpvragen stijgt. Van 2.106 in 2012, over 2.114 in 2013 tot wel 3.342 in 2014. “Mensen met een hulpvraag vinden sneller hun weg naar ons Sociaal Huis”, zegt Sarah trots. 

Bij het intake-gesprek wordt onmiddellijk een dossier aangemaakt en wordt direct één vervolgafspraak vastgelegd, waarop de cliënt alle nodige documenten binnenbrengt.  Meestal is het dossier dan volledig en kan het naar het Comité Sociale Zaken waar beslist wordt over de aanvraag. “De mensen krijgen sneller duidelijkheid”, bevestigt Sarah.

Zo blijkt nog maar eens dat veranderen om te verbeteren echte vooruitgang kan brengen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is