Samenwerking OCMW en stad = win-win

Op 30 november 2014

Sarah SmeyersBij elke aanvraag van een huurwaarborg vraagt het OCMW voortaan aan de stad om eerst een woningonderzoek uit te voeren. Als de dienst Wonen vaststelt dat de huurwoning  voldoet aan de veiligheids-, gezondheids- en kwaliteitsnormen, wordt de huurwaarborg toegekend. De eigenaar  van zo’n geschikte woning heeft recht op een conformiteitsattest, dat drie jaar geldig is. De stad rekent voor de afgifte van dit document aan verhuurders echter een retributie aan van 47 euro, waardoor het attest een beetje een ‘vergiftigd’ geschenk is.

OCMW-voorzitter en  Schepen van Wonen Sarah Smeyers stelde voor om aan eigenaars, wiens huurder via het OCMW een huurwaarborg krijgt, een premie van hetzelfde bedrag toe te kennen. Zo wordt het attest voor hen gratis. De gemeenteraad keurde het voorstel unaniem goed. “Deze samenwerking tussen OCMW en Stad levert een dubbel voordeel op”, aldus Sarah Smeyers, ”het OCMW is zeker dat de cliënt in een goede woning terecht komt, waardoor betwistingen en extra kosten vermeden worden. En de eigenaar die zorgt voor een goede huurwoning wordt beloond met een premie waardoor het conformiteitsattest gratis is.”