U bent hier
Rubens van 50 miljoen 'niet te stelen'
De Rubens die in de Sint-Martinuskerk in Aalst hangt, is veel meer waard dan al de werken die eerder deze week in Brussel werden geroofd samen. Hoeveel 'De heilige Rochus door Christus aangesteld tot patroon van de pestlijders' van Rubens precies waard is, is moeilijk te achterhalen. Jean-Paul Bosteels van de kerkfabriek houdt het op 'tientallen miljoenen'. Veronique Vandekerkhof van het Rubenshuis noemt het werk 'onvervangbaar, en dus onbetaalbaar' en onverkoopbaar want zo bekend dat geen dief het kan verkopen'. "Wij mogen geen bedragen noemen, maar misschien doen ze dat bij de veilinghuizen wel", aldus Vandekerkhof. We belden George Gordon van Sotheby's in Londen, die in 2002 voor een recordbedrag van 59 miljoen euro het vergelijkbare werk van Rubens 'Kindermoord in Bethlehem' wist te veilen.
Heel veel geld
"Heel moeilijk om er een prijs op te plakken, want die werken komen nauwelijks op de markt", zegt hij. "Zonder toestemming van de eigenaar - wie is dat in dit geval? De bisschop? - mogen we daar niks over zeggen. Heel veel geld, denkt u? Ik ben blij dat u dat inziet", aldus de Londense veilingmeester. De Aalsterse Rubens werd al eens 'geroofd', in de 18de eeuw door de Fransen, en belandde een tijdje in het Louvre. Na de val van Napoleon kreeg Vlaanderen een heleboel werken van Rubens terug, ook Aalst. Volgens Jean-Paul Bosteels is een tweede kunstroof in Aalst niet mogelijk. "Het schilderij is op verschillende manieren beveiligd, maar op welke manier ga ik niet aan uw neus hangen", zegt Bosteels.
Camerabewaking
Aan de ingang van de kerk wordt de bezoeker erop gewezen dat er camerabewaking is. "Wie er iets van kent, ziet ook de extra grendels aan de deuren. De kerk sluit automatisch af als er iets met het schilderij gebeurt", zegt Bosteels. "De alarminstallatie wordt regelmatig 'geüpgraded'. Bovendien is het een groot schilderij, meer dan vier meter op twee meter, en dat haal je niet zomaar uit zijn kader. De makers hebben trouwens ook enkele beveiligingsmechanismen ingebouwd. Het kader zou zo goed vastzitten aan de doek dat je het er niet zo makkelijk uithaalt. Onbeschadigd raak je er niet mee buiten, en een beschadigd werk is niks meer waard. We zijn er vrij gerust op", zegt hij. Maar toch hoopt de kerkfabriek dat de stad hen wat helpt bij de bescherming van de verschillende werken. De sacramentstoren van Jeroom Duquesnoy de Oudere werd gebouwd in 1604 en is volgens Jean-Paul Bosteels evenveel waard als het schilderij van Rubens. "Het stedelijk museum heeft enkele toezichters, misschien valt er een regeling te treffen dat wij ook op hen een beroep kunnen doen. We polsen daarvoor bij de stad", zegt Bosteels.