Restauratie H. Barbarakapel goedgekeurd

Op 15 juli 2015, over deze onderwerpen: Erfgoed

De Sint-Barbarakapel in Baardegem wordt helemaal opgefrist. Er komen renovatie- en herstellingswerken. De kapel uit 1845, op de hoek van Houwelgat en Baardegem-Dorp, verkeert al enige tijd in slechte staat. “We houden ons erfgoed in stand”, zegt bevoegde schepen Karim Van Overmeire.

Er zijn 14 kapelletjes in Baardegem. De Dorpsraad heeft met een aantal vrijwilligers alle kapelletjes aangepakt. De Ritakapel en Barbarakapel zijn eigendom van de stad Aalst. De Barbarakapel heeft nog enkele structurele ingrepen nodig. “We gaan 30.000 euro investeren om de kapel in ere te herstellen”.  Het beeld van de H. Barbara werd al gerestaureerd en werd eind mei ingewijd.

“De samenwerking met de Dorpsraad van Baardegem is een voorbeeld van hoe het moet”, zegt Karim. "De vrijwilligers doen fantastisch werk".

De restauratie van de H. Barbarakapel vormt het sluitstuk van het kapelletjesproject, waar nu ook een mooie brochure aan gewijd is. “We geven ons erfgoed toekomst”, vat Karim samen.